Har du lyttet til et barn…

Der bliver lavet fine kræmmerhuse med Lynilds nye bedste ven.

Der bliver lavet fine kræmmerhuse med Lynilds nye bedste ven.

Det er jul og familien er på besøg. Farbror vi ikke har set i halvandet år når knap nok indenfor døren før Lynild åbner sin verden for ham. Det gør han for alle der giver ham et øjeblik med koncentreret opmærksomhed. Men det anderledes i denne situation var at farbror blev ved med at lytte. Han hørte om drager, om deres farver, navne og særlige evner. Han hørte om hvordan de fløj rundt i rummet lige nu og hvordan Lynild forestillede sig at han sad på ryggen mens de spygte med ild. Og.jeg.kunne.blive.ved.Men efter at farbror med øjenkontakt og “mmm´er”, “okay´er” og uddybende spørgsmål på de rigtige tidspunkter havde lyttet på hele Lynilds lange fortælling skete noget helt særligt. På trods af at Lynild ikke havde set farbror i halvandet år – hvilket er mere end halvdelen af hans bevidste liv, så blev farbror erklæret en af Lynilds bedste venner.

De to store herhjemme, Twilight og Lynild, er aldersmæssigt ret tæt. 17mdr er der mellem dem. Men lige for tiden skulle man tro der var det dobbelte, eller også er det måske kønsforskellen, eller måske bare deres forskellige personligheder der får dem til at virke så forskellige.

Her til aften, den 25.december havde Mande en snak med dem da han puttede dem. Den handlede om at ingen ville få lov at spille ipad før efter morgenmaden i morgen. Allerede på ipadens anden levedag måtte den regel indføres, fordi de begge vågnede alt alt for tidligt i morges med spørgsmålet “hvor er ipaden, må jeg ikke spille nu?”. Twilights respons på Mandes tale var, “så du vil gerne have at vi sover længe eller hvad?”.

Twilght er skarp, stiller avancerede spørgsmål, regner sammenhænge ud og leger med mere komplicerede begreber i hendes sætninger. Selvom hun “kun” er fem år, begynder hun at være spændene at snakke med og jeg kan mærke at savnet efter “voksensnak” for mit vedkommende bliver mindre, fordi vi kan snakke om andet end helt basale konkrete emner sammen.

Lynilds verden er disse måneder simpelthen så smuk. En fin og uendelig blanding af fantasi og virkelighed. Hver morgen kryber han op på skødet af mig med sætningen “idag er jeg bare en lille sød (indsæt dyr)”, eksempelvis en “kælemus”, bjørneunge eller en koala. Så snart lejligheden byder sig (at en voksen vil lytte) fortæller han lange fortællinger om drager. Og så holder han hele tiden sin lytters opmærksomhed ved at inddrage han/hende i fantasilegen med spørgsmål som “og hvilken drage har du så?” og “vil du være med til at flyve ned på den ubeboede ø dernede”.

Lillesøster er næsten 11 måneder. Når jeg ser på hende og hvor meget hun kommunikerer minder det mig om hvor lidt opmærksom jeg var på Twilight da hun var i den alder. Jeg anede ikke at et så lille barn kommunikerer så meget. Lillesøster kan et par enkelte tegn på babytegnsprog, nogen vi har lært hende, men også nogen hun selv har fundet på. Eksempelvis “fnyser” hun, (puster luft ind og ud af næsen) mens hun rynker den, når hun gerne vil have noget at drikke/stort set hver gang hun ser en kop eller en flaske. Her til aften legede vi med de sølvfarvede gummistøvler hun har fået af mormor som en extra julegave. Hun forsøgte selv at tage dem på (bankede sin fod ned ovenpå dem) og kiggede så op på mig, som for at sige “Vil du ikke prøve at give mig dem på”. Hun kommunikerer bare så meget – jeg skal bare bruge øjnene for at “høre” det!

Ovenpå en hel december der har været en lang forberedelse til jul, (det må bestemt være den travleste måned for mødre) glæder jeg mig aller mest til at have alt.tid.i.verden til at lytte med både ører og øjne på de tre små unger der snakker og snakker. Jeg har haft for travlt, for mange gange sagt “ja ja” men i virkeligheden lukket af, den sidste måned. Og nu glæder jeg mig til at kunne være mere nærværende og faktisk nyde at være det. Ikke tænke på to-do lister og “alt det jeg mangler at ordne” i baghovedet mens de taler derudaf foran øjnene på mig. Nu glæder jeg mig til at lytte med øjne og ører, til at flyve på imaginære drager, snakke om dilemmaer fra børnehaveverdenen og lege “titte-bøh”.

Glædelig nærværende jul!!

 

 

Skriv et svar

