En særlig dag

IMG_2985Det er den 16/12 idag og en helt særlig dag herhjemme. Det er nemlig min sidste dag på barsel. Og det særlige ligger måske alligevel mest imorgen. Imorgen skal jeg nemlig igen have en helt almindelig rolig dag herhjemme med lillesøster. Ikke noget med at aflevere hende til en kvinde hun knap nok kender. For for første gang skal jeg nemlig fortsætte med at gå hjemme med min “snart 1årige”.

Begge de store er startet i dagpleje efter endt barsel og det er gået fint med at køre dem ind og de forandringer det medfører. Twilight fortsatte til hun skulle i bh men Lynild tog jeg ud af dagplejen, da jeg havde færdiggjort mit studie og han var blevet 2 år. Så gik vi hjemme, vi to, et helt år inden han begyndte i børnehave. Jeg elskede det år og ville ønske jeg også havde haft mulighed for at have sådan en tid med Twilight.

Men fra imorgen er det lillesøster det gælder. Nøj hvor jeg glæder mig til at kunne fortsætte vores hverdag, uden at jeg behøver savne hende, bekymre mig om “om hun nu er okay” og høre fra dagplejemoderen hvordan hendes dag har været. Jeg elskede vores dagplejemoders beskrivelser af hvordan de grinede da de prøvede en bestemt gynge, havde elsket at se et bestemt teaterstykke, eller med glæde havde spist deres første silde-mad. Det eneste problem var bare at jeg gerne selv ville have været der, havde haft den tid og de oplevelser med de to store.

Så når jeg glæder mig til imorgen, så er det ikke noget stort eller prangende jeg ser frem til. Jeg ser bare frem til at vi kan fortsætte vores hverdag sammen, ser frem til at kunne kysse og kramme, tumle med og trøste og græde og grine med skønne, glade lillesøster. Måske er det fordi der er om få måneder venter en 6 års fødselsdag herhjemme, at det er ved at gå op for mig at tiden forsvinder. Mine unger har kun én barndom, det er kun én gang at de er små og hellere vil være hjemme med mig, end at være en del af et børnefællesskab. Jeg kommer ikke til at få en extra mulighed, hvis ikke jeg griber chancen og nyder det lige nu og her.

Så det gør jeg, griber muligheden. Arbejder væsentlig mindre end jeg ellers ville have gjort. Bruger døgnets bedste timer med lillesøster. Er hendes trygge base mens hun lisåstille begynder at bevæge sig mere ud i verden. Og skaber en hverdag som jeg selv og resten af familien nyder at være en del af.

 

One thought on “En særlig dag

  1. Kære Pandekagemor.
    Tak for et skønt og nærværende indlæg, som minder mig så dejligt om de vigtige ting i livet. Jeg håber at du og lillesøster får en skøn hjemmedag sammen imorgen. De bliver så hurtigt store de børn – det gælder om at være der mens de har brug for én… men det kan man hurtigt glemme i farten… Glædelig jul til dig og familien.

Skriv et svar

