Hun vil aldrig vide

image

Hun vil aldrig vide hvilken følelse jeg får indeni når jeg kigger på hende, Hvor mange gange jeg har talt hendes tæer og hvor mange kys hendes små kinder har fået – men jeg håber at hun vil opleve en dyb tryghed i at jeg elsker hende, ligemeget hvad/hvor og hvordan.

Hun vil aldrig vide at jeg kommer til hende så snart jeg høre hende græde, Hvor mange kilometer jeg har båret hende fordi hun ikke vil barnevognen, eller at jeg aldrig overlod hende til en anden uden at have et halvt øje og et øre på hende – men jeg håber hun vil opleve en dyb tryghed i at jeg vil lytte til hvad hun forsøger at sige mig, gøre mit bedste for at forstå og møde hendes behov.

Hun vil aldrig vide hvor meget jeg har kæmpet for at få amningen til at fungere, hvor meget jeg græd da hun stoppede med at spise og lå mat og indvendingsløs i mine arme eller hvor usikker jeg var på fremskridt da vi begyndte at finde vores vej gennem det – men jeg håber at hun aldrig vil tvivle på at jeg vil kæmpe for hende, gå til enderne af min tålmodighed, stædighed og overskud for at hun skal trives bedst muligt.

Hun vil aldrig vide præcis hvor meget jeg nyder at være hendes mor, hvor meget glæde og energi det fylder mig med at være sammen med hende, hvordan bare synet af hendes små fødder, hænder, elastikker og krøller får mig til at smile – men jeg håber hun vil vide at i mine øjne er hun noget særligt.

Hun vil aldrig vide hvor mange timer jeg har vugget hendes barnevogn, hvor mange gange jeg har sunget og nynnet den samme vuggevise eller hvor mange gange jeg har siddet i soveværelsets mørke og vugget hendes lille lift – men jeg håber at hun vil vide at selvom hun skal lære noget nyt, noget hun ikke kan lide, så vil jeg gøre mit bedste for at hjælpe hende og guide hende mens hun møder nye udfordringer.

Hun vil aldrig vide hvordan mit ansigt lyser af stolthed når jeg viser hende frem, at jeg nyder at dele hende med familie og venner og hvor ofte jeg har lyst til at poste billeder af hende, så hele verden kan se hvor skøn hun er – men jeg håber hun vil opleve sig rank i ryggen, at hun vil møde verden med løftet pande og vished om at hun er fantastisk.

Hun vil aldrig vide at jeg gav op, at jeg ønskede hende langt væk, at jeg fortrød, gav hende i armene på Mande og ønskede at glemme alt om hende og alle hendes behov et par timer mens jeg sov – men jeg håber at hun vil være tryg ved at jeg ikke er hendes alt, at hun vil være tryg ved at lade andre vigtige personer komme ind i hendes liv.

Hun vil aldrig vide at jeg ikke slog til, at jeg ikke forstod hende, blev frustreret og magtesløs, travede vred frem og tilbage med hende i armnene mens hun skreg – men jeg håber hun vil opleve at det er okay ikke at være perfekt, ikke at kunne det hele og ikke altid være nok.

One thought on “Hun vil aldrig vide

  1. Smukt skrevet. Du sætter smukke ord på ubeskrivelige øjeblikke. Alle øjeblikke er smukke, også de hårde øjeblikke. Man skal bare kunne se det.

    Måske vil hun aldrig vide. Men en dag vil hun forstå. Den dag hvor hun selv står med sit lille skønne barn i sine arme. Så vil hun forstå. Ligesom du forstår nu….Den kærlighed som svært kan forklares, på trods af hvor meget den fylder….

    God fredag til dig, Pandekagemor.

Skriv et svar

