En autoritetstro mors bekendelser

IMG_9230Vi kørte bil, hun vågnede og skreg – var 4 måneder. Jeg prøvede alt; sut, doo-doo, legetøj, holde hånd, øjenkontakt, stofble og det blev kun værre. Så stoppede vi – hun kunne trøstes, men begyndte forfra da jeg foreslog amning, heldigvis kunne hun trøstes igen og jeg kunne så lettet konstatere at det bare var en ren ble hun havde brug for. Det kunne vi jo nemt klare. Hun afslog mit “sikkerhedstjek” på om hun var sulten – fair nok – og vi kørte videre.

Mande slog forbi McD – fordi han kunne – og forsynede bilen med milkshake. Og så begyndte vi forfra, lillesøster skreg og jeg prøvede ALT; sut, doo-doo, legetøj, holde hånd, øjenkontakt, stofble, sang, radio, vugge autostolen, slukke for al larmen – ALT. Men det var først da jeg dyppede min finger i Twilights milkshake og proppede den i munden på lillesøster at der blev ro – HELT ro. Og sammen med roen sænkede den dårlige samvittighed sig – for hvad indeholder sådan en milkshake fra McD egentlig? – helt klart en del ting jeg ikke burde give min baby i munden…

Og et eller andet lille sted er det lidt en rammende beskrivelse af, hvordan det der med at kaste et tredje barn ind i vores familie er, anderledes ukorrekt, fyldt af pragmatiske løsninger og en sær kombination af dårlig samvittighed og sejer over at mit kontrollerende jeg må løsne taget lidt.

Så herhjemme sover baby på siden hvis det er det der skal til, hun fik grød før hun blev 4 måneder fordi hun var klar, hun sover klods op af mig i dobbeltsengen fordi hun alligevel bliver ammet der mens vi begge sover, bliver vugget i søvn fordi det virker, og klatsover nogengange en hel dag igennem. Vi har brugt fire måneder for at finde noget der minder om en rytme, brugt liså lang tid på at lære at sove i barnevogn, hun bliver mast når hun sidder i viklen mens jeg løfter en skrigende storebror ud af børnehaven og jeg lokker ham med, at hvis han “går med hjem uden at græde” får han et bolche. Og jeg er blevet hende der moderen på den anden side af vejen der sorgløst jonglere med flere børn og “tilsyneladende har glemt at sundhedsstyrelsen anbefaler….”

5 thoughts on “En autoritetstro mors bekendelser

    • Hej Karen.
      1000 tak for din kommentar – den gjorde lige min aften:) Håber ikke du har noget imod at jeg vedhæfter den som citat her, så jeg kan finde den en anden god gang og andre kan læse med;

      “Tusind tak for dit befriende ærlige indlæg. Uh hvor kan det dog være hårdt og frustrerende at være mor nogle gange.
      I dag var jeg hende der moderen, som flygtede ud fra biblioteket med en storskrigende halvandetårig søn på armen. Jeg er sikker på, at det er det længste noget barn nogensinde har skreget på det bibliotek.
      Jeg var hende der moderen, som ikke kunne tale sit barn til ro, på trods af at være hjemmemor med en nær relation til mit barn. Men hvad hjælper det, når man slet ikke kan finde ud af, hvilet ben man skal stå på af bare flovhed over ikke at ‘have styr på’ situationen.
      Ja, jeg ville også ønske, jeg havde haft et bolche! 😉

      Pt kører tanker om opdragelse rundt i mit hoved – hvordan finder man balancen mellem at vise sine grænser, være tydelig og samtidig at støtte sit barn i at lære at tingene ikke altid kan blive, som det gerne ville have.

      Nå, men jeg vil også bare lige sige wauuu – ikke bare beundrer jeg dig for at være ‘dedikeret mor til tre’, men også for dit mod til at være ærlig og give dine læsere et ægte menneske at forholde sig til på bloggen her.
      Jeg er rigtig glad for at have fundet din blog. Jeg læste også om ‘snegleslim’ den anden dag, og morede mig, fordi jeg har sagt netop den sætning til min mor en dag, hvor Isak og jeg kom ind fra mine forældres have – og skulle vaske snegleslim af hænderne.

      Til sidst vil jeg lige ønske god sommer – ferien er heldigvis lige om hjørnet – dejligt for os hjemmemødre med hårdtarbejdende efterskolelærer-mænd 😉

      Mange hilsner fra
      Karen Iben”

      Kan ikke lade være med at smile over din beskrivelse af oplevelsen på biblioteket – kender det bare alt alt for godt:) Ikke mindst følelsen af at “jeg burde kunne styre denne her situation”. Tror nærmest jeg kommer til at opfatte mig selv som en “professionel mor” (der burde have styr på det hele) ind imellem, fordi det jo er det jeg kan og gør hver dag, hele dagen. Så er det jo fint at børnene bliver ved med at minde mig om at de ikke er små robotter jeg kan styre, men små mennesker der skal igennem alle livets faser – også dem hvor jeg taber ansigt. Men nøj hvor er det bare nemmere at skrive et par sætninger om, end at opleve live med puplikum:D

      Rigtig god (Laaang) sommerferie til jer også!!
      Kh. Maria

  1. Dejligt at min kommentar blev et positivt indslag på din aften! Det har et indlæg på din blog ofte været for mig 🙂
    Det er sådan en fin pointe, det du skriver om at vores børn ikke er små robotter, vi kan styre. Og godt det samme – nogle gange kan jeg trøste mig selv med, at jeg faktisk er meget tryg ved, at min søn har så meget vilje. Det skal nok komme ham til gode og så må mor her bide sin egen stolthed i sig 😉
    Kh Karen Iben
    PS: sikke et skønt sidste indlæg – det rummer det hele – smukt og rørende!

  2. Hej Maria
    Dejligt indlæg. Det rammer især også mig med barn nummer tre. Det er så anderledes at få den lille tredje baby, der bare ikke følger med eller hvad man nu skal sige. Min tredje Albert er 1 år og 3 måneder, og han sover hos mig, ammer stadig, fylder det hele og får de to store til at kæmpe om opmærksomhed. Uh, jeg har forsøgt at kontrollere mig ud af det, men jeg er så ufattelig dårlig til det. Nu prøver jeg en ny strategi og “Er” bare. Midt i roderi og tre forskellige små sjæle, der lever under min vinge med hver deres udbrydertrang;)
    Rigtig go sommer med din følelse af frihed til bare at være til og leve. Det er jo et vidunderligt spil vores liv, hvis vi tør at give lidt slip:)
    Sommerhilsner fra Ina

Skriv et svar

