Slynge baby

image

Idag har lillepigen tilbragt sin første hele time på min ryg. Imens fik jeg lagt vasketøj sammen og taget op af opvaskemaskinen -opgaver der godt kan lade sig gøre med hende på maven, men er meget nemmere når hun sidder på ryggen.

Og så var det jeg tænkte at det måske var tid til at skrive et indlæg om at slynge en baby. For hvor er det bare vildt genialt, komfortabelt for os begge, praktisk og hyggeligt. Jeg har slynget de to store også, men lillesøster er den første der er kommet om på ryggen sådan rigtigt. De andre har kun siddet i ergo babyen på ryggen og det blev bare aldrig optimalt, de kom til at sidde alt for lavt, men med fastviklen er det genialt:)

Ellers har jeg faktisk lige fået ergobabyen hjem, efter den har været udlånt. Havde helt glemt hvor godt baby sidder og hvor nem den er at tage af og på. Lillesøster og jeg er også blevet venner med den ringslynge der ellers altid bare har hængt til pynt og ikke virket. Så ja, hun er virkelig blevet en slyngebaby:)

Lidt om hver enkelt slynge vi har:
Strækvikle: fantastisk fra nyfødt til et halvt år.
Ringslynge: super god fra 4 måneder på hoften.
Ergo baby: nem og praktisk fra 5 måneder, god til far.
Fast vikle: meget komfortabel, genial til ryggen, fra 2 måneder.

Skriv endelig en kommentar hvis du har spørgsmål.

4 thoughts on “Slynge baby

  1. Hej Maria.
    Jeg faldt lige over dit indlæg i forbindelse med en Google-søgning omkring slynger/vikler. Hvilken fastvikle bruger du? Og hvordan har du lært at få dit barn op på ryggen og få viklen bundet rigtigt? Jeg har med held brugt strækvikle mens min datter var helt lille, men det fungerer ikke rigtig nu hvor hun er 4 mdr. og derfor kan jeg godt se det smarte i at få hende om på ryggen, hvor hun også kan følge lidt med.
    Vh
    Camilla

    • Hej Camilla. Tak for din kommentar. Jeg har en didymos fastvikle, den er jeg rigtig glad for. Lillesøster er nu 9 måneder og det kan stadig tælles på to hænder hvor mange gange jeg har haft hende på ryggen. Kan stadig bedst lide at have hende på maven, hvor jeg kan se hende. Men ind imellem kommer hun på ryggen. Jeg har egentligbare set nogle youtube klip med forskelllige guides og så øvet mig på en dukke, men ved at slyngeskolen.Dk har workshops i rygbæring, det kunne også være en mulighed. Håber det lykkes for jer, det erskønt at kunne bære sit barn tæt på:)

  2. Hej Maria.
    Tak for dit hurtige svar. Og jeg er helt med på youtube-vejen til at lære “vikleriet”, det ser bare lidt sværere ud at få barnet om på ryggen:-) Dvs. du stadig mest bruger strækviklen til mave-mod-mave? Eller sidder din datter også forudvendt (hvis det er ét ord:-)) nu? Min datter gider ikke rigtig mave-mod-mave, da det virker som om hun gerne vil følge med i omverden. Jeg må lige prøve mig lidt frem med enten en fastvikle til ryggen eller en ringslynge. Du har mange andre fine, inspirerende oplæg herinde. Stor respekt for dit valg som hjemmemor, det kræver mod, vilje og masser af nærvær. Godt klaret!

    • Tak for din søde hilsen Camilla. Jeg synes også det er lidt sværere at få hende om på ryggen, men nu efter hun er blevet ældre (9 måneder) og mere “stiv/stærk” i ryggen er det faktisk ikke det store problem. For mig handler det mest om at jeg gerne vil kunne se og tjekke op på hende/kommunikere med hende osv. Jeg har ikke brugt stræk vikle i lang tid. Vi bruger en fast vikle, der er lavet i et merefast stof, så den ikke bliver for løs/tung at gå med. Den kan man binde på mange mmåder, både på mave, ryg og hofte. Men aller mest bruger vi en ergo baby bæresele, fordi det er praktisk og nemt. Men ingen tvivl om at vi skal bære mere på ryggen fremadrettet, det er ikke opgivet:)
      Jeg bruger ikke selv forudvendt stilling, for at beskytte hendes hofter, det skulle ikke være så sundt. Bruger din datter sut, det kan være hyggeligt når de bliver båret, ellers kan der også være hun ville nyde at sidde på hoften så hun får bedre udsyn:) jeg har ordnet meget vasketøj med lillesøster på hoften;) håber i finder en god løsning:) Maria

Skriv et svar

