Søvn og nydelse

image

Jeg tænker en del på nydelse. Og hvis man søger på “nyde” i søgefeltet på bloggen vil man erfare at jeg også har skrevet en del om det.

Nydelse er ikke noget der har fyldt ret meget i mit liv før jeg blev hjemmemor. Jeg tror næsten jeg har betragtet nydelse som noget man skulle fortjene sig til og kun kunne “være sig bekendt” i mindre doser. Noget der nærmest var syndigt og en nær fætter til dovenskab ind imellem. I indlæget her har jeg beskrevet hvorfor det virker så forkert på mig; fordi det jo er spild af tid. Sådan så jeg i hvert tilfælde på det for et par år siden.

Men samtidig så går det også op for mig hvorfor det er vigtigt. Ikke kun for mit velbehags skyld, men også for børnenes skyld – og de ting kan man vel egentlig ikke rigtig adskille når det kommer til stykket? Jeg har lyst til at citere et ældre indlæg:

En kvinde jeg holder af forklarede mig engang at hun fik sine unger med et godt mellemrum mellem dem; for at hun havde mulighed for at nyde dem hver især. Jeg forstod det ikke først, men idag gør jeg. Når jeg nyder mine unger, så giver jeg dem den opmærksomhed og den omsorg de har brug for, for at opleve sig værdifulde; noget særligt. Når jeg nyder dem; kigger på dem mens de leger (og de kigger på mig og ser jeg observere dem med glæde i mine øjne), giver dem mit fulde nærvær mens jeg puster på en slået finger, møder deres øjne i øjenkontakt mens jeg forklare dem noget, så har de mig helt og så oplever de at være elsket; at være centrum for min kærlighed.

I små øjeblikke som disse så lever jeg, det er dem jeg nævner når jeg om aftenen deler dagens bedste øjeblikke med Mande, det er de minder der klistre sig til min nethinde, små røde kinder, sørgmodige tårefyldte øjne og oplevelsen af at have en dyb kontakt til et lille barn der bare slubre det i sig. Det er det jeg gerne vil have mere af (og en masse andet). Det der derfor jeg gør noget på ufornuftigt som at gå hjemme.

Det er det jeg tænker på for tiden – hvordan jeg kan nyde børnene, nyde nuet, være nærværende og glad tilstede. For samtidig med at vores baby – vores skønne lillesøster – bringer utrolig meget langsomhed, sanselighed og nydelse med sig, så bringer hun også natteroderi og flere behov der skal udfyldes. Og derigennem har jeg fået en lille mini-åbenbaring, lige præcis så avanceret og kompleks som min amme-ramte hjerne tillader mig; nemlig at søvn, hvis dovenskab er nydelsens fætter, må være nydelsens tvilling. Uden søvn, ro og hvile, er der bare ingen nydelse, nærvær og glæde, så enkelt er det. Næsten. I hvert tilfælde så bliver jeg en meget gladere mor, en mor der nyder sine børn meget mere og en mor der er langt mere behagelig at omgås hvis jeg får nok af søvn.

Derfor har jeg skrevet søvn på listen over en hjemmemors vigtigste opgaver. Og hvilken jobbeskrivelse det job har efterhånden, jeg kan nævne i flæng; nærvær, nydelse, ro, søvn, langsomhed, tilstedeværelse og leg. Det lyder som det helt helt rigtige job for mig:D;)

Skriv et svar

