Snegleslim

image

En ældre kvinde kiggede vantro på mig mens jeg forklarede hende at jeg lige havde brug for vasken så jeg kunne vaske snegleslim af mine hænder. Og jeg forstod udemærket hendes blik da jeg kunne bekræfte hende i, at det ikke var en dræbersnegl jeg havde haft i hånden:)

Det jeg havde haft i hånden var den fineste lille snegl med et næsten gennemsigtigt gult sneglehus. Jeg havde vist det til en skøn lille 3 årig pige der blev helt stille mens hun erfarede hvordan sneglens øjne popper ind i dens hovede hvis man berøre dem blidt. Men hun havde ikke mod på at holde sneglen selv – hvilket også er helt okay.

Jeg kan huske hvordan jeg, da jeg var barn, fandt og nysgerrigt observerede alskins små insekter (her skal edderkopper ikke medtænkes – de hører i en helt anden kategori;)), tog dem i hånden, overvejde hvad de var for nogen, om de mon kunne stikke. Og jeg smiler når jeg ser mine unger gøre det samme. Særligt lynild – vores midterdreng på 3,5 – har arvet mit øje for at spotte alt der bevæger sig. Og han elsker at bruge lang laaaang tid på at nærstudere de små dyr.

Jeg skal være helt ærlig og indrømme at jeg godt kan synes det er lidt klamt – og lidt grænseoverskridende at holde diverse små dyr i hånden. Men samtidig er det også nogle øjeblikke jeg sætter pris på – at være med på første parket når mine unger for første gang holder en …. eller en …. i hånden. Og se hvordan de møder insekt-vrimlen under en stor sten med nysgerrighed frem for væmmelse.

Skriv et svar

