Bløde hænder

wpid-20140416_131658.jpgEr midt i en af morgenens ritualer på en solrig dag, at smørre min lyse datters ansigt ind i solcreme. Twilight: “Du har nogle bløde hænder mor, de er blødere end `pædagogs`”.

Sidder en morgen i køkkenet og giver min søn en morgenkrammer og nusser ham lidt på ryggen, præcis som vi plejer. “Dine hænder er så bløde mor”.

Følger børnene i børnehave, Lynild har noget i begge hænder, så jeg foreslår jeg holder ham om armen istedet for i hånden. “Men så skal du holde blødt mor”. Mor: “Ikke som når jeg er sur og sætter dig op på bordet?”, Lynild: “Nej, ikke sådan, det skal være blødt!”.

Bløde hænder, det er ikke lige en af de ting jeg selv ville have fundet på var vigtige når man er forælder. Nyder at de lægger mærke til sådan nogle små ting – og nyder at de nu kan kommunikere at de bemærker om mine hænder signalerer ro og omsorg i min måde at omgås dem, eller om de signalerer vrede og irration. Og hvor er det bare en smuk “livets skole” at omgås børn; de hjælper mig med at sætte farten ned, være nærværende og huske at omgås hinanden med omsorg.

Skriv et svar

