Gråd og brok

image

Det gik op for mig i dag, at det er flere uger siden jeg har hørt lillesøster give den gas på de højfrekvente toner. Det står højt på listen over høreindtryk jeg absolut ikke kan fordrage. Intet kan få mit hjerte til at synke dybt ind i min sjæl end skinger og intens babygråd.

Men nu, hvor lillesøster er blevet tre måneder og de første mange hundrede gange har oplevet at vi umiddelbart har reageret på hendes gråd, og uden at tøve har gjort hvad vi har kunnet for at hjælpe hende, virker det til at hun har fundet ud af at hun kun behøver at grynte og brokke sig, for at vi hjælper hende med hendes behov. Og hvilken lettelse det er.

Lettelse at hun ikke behøver at skrige, lettelse at hun ved vi er der, lettelse at hun er tryg. Mest af alt, en lettelse at hun har tillid. Den første helt basale og essentielle tillid til at verden er et godt sted at være, at nogen elsker og tager sig af hende. Hun bliver set og hørt.

2 thoughts on “Gråd og brok

  1. Kære Pandekagemor…
    Det lyder som om, at I er kommet godt fra start… Ja babygråd er heller ikke min favorit ting, det er utroligt, hvordan denne lyd kan tænde alle mine stress-hormoner…:-)
    Fantastisk hvordan hun har tillært sig at kunne være tryg hos jer, det er jo også helt utroligt vigtigt at føle sig set og hørt. Det er dejligt med en opdatering, og at høre at det går fint med den lille ny….

    • Tak Mette.
      Det er også dejligt at have en lille smule overskud – præcis så meget at jeg ikke kun tænker på et blogindlæg jeg kunne tænke mig at skrive, men også rent faktisk finder en lille rum tid til at skrive det:)

Skriv et svar

