Hvad serverer du for din familie?

image

Jeg hørte engang billedet; hvad serverer du for din familie? -resterne af det der er tilbage når arbejdet, de huslige gøremål osv. har fået størstedelen af din energi og dit overskud. Eller serverer du det bedste der findes i dig til dem der, for mange af os, betyder mest for os.
Jeg er ikke pjattet med billedet, hvis man ser det i macro perspektiv, fordi det nemt kommer til at virke meget dogmatisk i forhold til at kvinder bør gå hjemme, hvilket jeg ikke nødvendigvis er enig i. Men når det er sagt så er det et billede jeg synes er nyttigt når jeg tænker på min egen “tallerken”/mit tidsbudget. Der er bare 1.000.000 tilbud og rigtig mange ting man kan/bør hjælpe til med. I de mange situationer når jeg igen igen igen står overfor valget om hvorvidt jeg skal bage kage til et arrangement, melde mig til den ene eller anden frivillige arbejdsgruppe eller om “vi ikke lige kommer forbi”, hjælper det mig at tænke på hvad jeg serverer for min familie. Har jeg overskud jeg kan give af, eller betyder mit “ja” til det ene eller anden at jeg bliver en træls, træt og underskudsagtig mor og hustru?
For selvom det ikke umiddelbart føles sådan – at sige nej – så er et fravalg til diverse aktiviteter jeg alligevel ikke har overskud til – jo i virkeligheden et tilvalg af min familie i et ønske om bare lidt oftere end 2 gange om måneden at have overskud og tid til at lege med ungerne og at være i stand til at opdrage dem med overskud og tålmodighed i stedet for at råbe og skynde dem igennem dagen.

Så i dag vil jeg opfordre dig til at tænke på hvad du serverer for din familie i dag-så vil jeg gøre det samme:)!:)

Skriv et svar

