At nyde nuet

image

Skrev på min Facebook om en ny udfordring jeg havde fået, en uge efter lillepigens fødsel: “Hvordan nyder man nuet så meget at tiden næsten står stille?” Og jeg har bare slet ikke fundet svaret på det spørgsmål. Kun lidt i hvert tilfælde.


Jeg har nemlig fundet ud af hvordan jeg kan “fastfryse nuet” i min hukommelse. Godt nok betyder det ikke at tiden går langsommere, men jeg kan gå tilbage og genkalde mig en masse små særlige øjeblikke, som jeg ikke har lyst til at glemme.


Eksempelvis da hun smilede første gang, da lynild spørgende pegede på den sorte “rosin” på hendes mave, dengang hun sov på mit bryst en hel eftermiddag, den måde hendes ben sparker på når hun bliver utålmodig og hendes skællede hånd, inden den blødeste babyhud kom frem.


Og den geniale måde at fastfryse sådanne minder på? -ved at tage en masse mobil billeder og film. Og det er faktisk primært det jeg synes en mobil kan bruges til med sådan en lille mus. Jeg har jo ikke lyst til at “spilde nuet” ved at give sociale medier min halve opmærksomhed, men derimod giver det rigtig meget mening at gemme alle de små øjeblikke vi har sammen i billeder, som kan genkalde minderne. (Og hvis man så under en lang amning eller mens man vugger en baby i søvn kommer forbi Facebook, så deler det jo bare glæden når man deler de små særlige øjeblikke med familie og gode venner)


Nu er der gået en måned og jeg synes tiden flyver, men alligevel gør det ikke helt så meget når jeg bladre gennem alle mine billeder og smiler når jeg ser hvad vi brugte tiden på:)

Skriv et svar

