Vi har…

image

Vi har ikke noget fjernsyn, ingen tørretumbler og intet fint service. Vi har én bil, et lille billigt lejet hus og børnene sover på samme værelse, hvis ikke de sover imellem os. Vi har ikke dyre telefoner eller computere, ingen ipad eller spille-ting til børnene og ingen fine eller kostbare møbler.

Hvorfor skriver jeg dette? Fordi det liså stille går op for mig hvorfor vi ikke har alle de der ting. Vi lever jo hverken som Bonderøven eller Andrea og hendes familie i de svenske skove, men måske lidt alligevel, på vores egen måde.

Vi lever ud fra hvad der betyder noget for os, ud fra vores værdier, mere end vi følger det der ligger i kortene for et par i starten af 30erne i 2014. Og vi er død-rige på den konto.

Vi har tid. Tid til at snakke om store og små ting, tid til at være deltagende i selv kedelige små detaljer af hinandens liv. Tid til at lege med børnene indtil de med fyldt kærligheds beholder, tilfredse leger med sig selv og hinanden. Tid til at lære og opleve sammen. Vi har tid.

Vi har nærvær. Vi har ansigt til ansigt relationer med hinanden. Vi har liv sammen, hvor vi mærker hinanden og gennem øjnene kan se ind i hinandens sjæle. Vi har nærvær til at møde hinanden der hvor vi er også selvom det er upassende eller ubelejligt. Vi har nærvær.

Vi har tryghed. Tryghed i at vi hører sammen. Tryghed i at vi bliver sammen, fordi vi lever sammen og fordi vi vælger at blive ved med at leve sammen. Tryghed fordi vi vælger hinanden og vælger at vokse mere og mere sammen. Vi har tryghed.

Vi har ro. Ro fordi vi kun vil få ting. Ro fordi vi siger fra til alt det andet. Ro fordi vi ikke er i tvivl om hvad der betyder mest for os. Ro der giver grobund for nærvær, relation, tryghed og tid. Ro udenpå, men endnu vigtigere; ro indeni. Tro der giver ro og en forankret sjæl.

Måske er der meget vi ikke har, hvis man ser på os udefra. Men jeg kan ikke forestille mig et rigere liv. Og selv ikke et hus med udsigt midt i naturen, som er en af de få ting der virker tillokkende på mig,  vil jeg bytte for mit og vores rige og meningsfulde liv.

Tanker efter at have læst et par kapitler i Anne Lindbergh “Gaver fra havet”.

3 thoughts on “Vi har…

  1. WOW! Så inspirerende! Sådan vil jeg også leve når jeg engang bliver gift og får min egen familie. Tak for at du delte disse fantastiske tanker! Tror også lige jeg må have fat i den bog. Endnu engang TAK!

    • Tak for din kommentar Line, jeg er hvad for at indlægget inspirerende dig!! Og hvor er det en gave at vi har muligheden for at skabe det liv vi ønsker os aller mest -tror bare ind i mellem vi glemmer det…

  2. Meget smukt indlæg. Det oser af kærlighed og mening med livet. Og så rammer det så meget plet i denne nutidige hektiske og meget materialistiske samtid, hvor alle render hurtige og hurtige, og glemmer at stoppe om og være taknemmelig. Glemmer at se på om værdier er ens egne, eller bare er alle andres… Det er et taknemmeligt indlæg at læse, og det gør jo glad. Som læser bliver jeg inspireret over at læse noget så dejligt, og at blive mindet om det som jo ER det vigtige i livet. Så tak for et skønt indlæg.

    (Nogle af vores værdier er desværre blevet sat meget på spidsen efter at vores 2 største er kommet i skole, så det har ændret lidt ift. nyanskaffelser osv, men sat i sammenligning med det sted vi bor, og hvad de øvrige børn omkring os har, så har vi også bare “lidt”…så det handler jo også rigtig meget om hvilket samfund, som omgiver ens familie – og i den forbindelse kan jeg nogengange synes at vi fik bosat os helt forkert fra starten…vi er bosat i en kommune med nogle af de højeste personlige indkomster, og det mærkes altså i miljøet)…

Skriv et svar

