Kærlighed tager tid

IMAG0292Jeg så “Amish – et simpelt liv i Guds navn” på dr1s hjemmeside den anden aften. Meget fin dokumentar om en, i mine øjne, smuk familie. Faderen i en familie med 5 børn arbejder hjemmefra 12 timer om dagen. Han beskriver omkring sin beslutning om at skifte job og blive landmand, så han har flere timer med sine børn;

“At være sammen og have del i hinandens hjerter er mere vigtigt end penge. Kærlighed tager tid. Hvis dit barn skal føle sig elsket, må du tilbringe tid med det.”

Det er faktisk en af de ting der ofte slår mig når jeg taler med mennesker. Hvor mange der ikke oplever sig elsket på trods af at de er vokset op i “gode kernefamilier” (hvad det end er), hvor mange der oplever de skal præstere, at de ikke passer ind eller at de ikke kan være sig selv i deres familie.

Kærlighed tager tid. Relationer tager tid. Og langt de fleste relationer som man ikke intentionelt investere tid ind i, de dør. Det er fint nok at mit moderhjerte er ved at springe i luften af kærlighed, men hvis jeg ikke får det fomidlet til mine unger på en måde så de kan forstå og tage imod det, så gør det ingen forskel overhovedet; de vil ikke opleve sig elsket.

Børn forstår og tager imod kærlighed på forskellige måder. Twilight forstår at jeg elsker hende når vi laver noget sammen, taler sammen, leger sammen, spiller et spil sammen, laver mad sammen. Når det kun er os to der laver noget sammen, så lever hun, så er hun glad og nem at være sammen med. Hun føler sig også elsket på andre måder, men dette er nok det primære.

Over nogle måneder havde vi svært ved at få hende med hjem fra børnehave, men efter jeg begyndte at hente hende mens lillebror sov og vi derfor havde tid sammen når vi kom hjem, så ændrede det sig stille og roligt. Nu ved hun, at hun efter nogle skønne timer i børnehave bliver hentet af en frisk mor (for jeg holder pause inden jeg henter hende) der er klar til at bruge sin fulde opmærksomhed på hende inden resten af familien kommer ind i billedet. Og hvem har egentlig ikke brug for det ind imellem; den fulde og udelte opmærksomhed fra en der elsker en – det kan ikke være for meget at forlange;)

2 thoughts on “Kærlighed tager tid

  1. Ih hvor det rammer lige i hjertet, det som du beskriver. Jeg er ikke i tvivl om, at du har fat i noget rigtigt og meget vigtigt. Tak for et helt igennem fantastisk indlæg, som jeg virkelig føler jeg kan bruge:-)

Skriv et svar

