Jeg ville ønske….

IMAG0387De fleste af os har nok læst eller på film set beskrivelser af hvad folk fortryder/betragter som væsentligt den sidste del af deres liv. Jeg kan ikke lade være med at synes det er spændende – for hvad er egentlig meningen med livet når man ser det retrospektivt, hvad betyder egentligt noget når det kommer til stykket?? Det tænker jeg at mennesker der har levet det meste af deres liv har en bedre fornemmelse af end jeg der (formodentlig) stadig er i den første halvdel.

Jeg læste for nylig Bonnie Wares, der har arbejdet som sygeplejeske for døende, beskrivelse af hvad mennesker fortryder mest den sidste tid inden de skal dø – det gjorde stort indtryk på mig. Hun skriver:

Jeg ville ønske, at jeg havde haft modet til at leve et liv der var tro mod mig selv, ikke det liv som andre forventede af mig.

Dette var den mest udbredte fortrydelse. I retrospektiv kunne de døende se hvor mange af deres drømme der ikke var blevet opfyldt – og de måtte dø i bevidstheden om at dette skyldes de valg de havde foretaget.

Jeg ville ønske jeg ikke havde arbejdet så meget.

Denne udtalelse havde alle de mandlige patienter kommet med. De savnede deres børns ungdom og deres partners selskab og fortrød at de havde brugt så meget tid på at arbejde. Ware beskriver at hun mener grunden til at kvinder ikke i lige så udtalt grad som mændende beskrev dette, var at de var fra en generation hvor størstedelen af dem havde været hjemmegående.

Jeg ville ønske, at jeg havde haft modet til at udtrykke mine følelser.

Mange beskrev at de havde gemt deres følelser for at bevare freden i relationer til andre. Bitterhed og opgivelse blev en følge af dette – de stilte dig tilfreds med en middelmådig tilværelse.

Jeg ville ønske, jeg havde bevaret kontakten med mine venner.

Travlhed i livet var ofte årsagen til at gode venskaber var smuldret væk – og først i de sidste uger af livet beskrev mennesker at de ikke havde forstået værdien af de venskaber.

Jeg ville ønske, jeg havde tilladt mig selv at være lykkelig.

Denne fortrydelse var overraskende almindelig. Mange indså til sidst hvordan lykke er et valg; at det var deres frygt for forandring der havde fået dem til at lade som om de var tilfredse. Istedet for at overgive sig til at grine, fjolle og pjatte med andre.

____________

Er der mon andre end mig der kan spejle sig i disse beskrivelser af hvad man “ville ønske”?

Fordi jeg for et halvt år siden droppen udsigten til karriere som psykolog er det super bekræftigende for mig at læse hvordan det at være tro mod sig selv og bruge tid med sin familie der i retrospektiv er nogle af de væsentlige ting i livet. Men de andre punkter rammer mig også; får jeg udtrygt mine følelser, gør jeg noget for at bevare kontakten med mine venner og tillader jeg mig selv at være lykkelig?

4 thoughts on “Jeg ville ønske….

  1. Hvor er det spændende læsning – og stof til eftertanke…. elsker at læse din blog netop grundet dybden og det at få at “tygge” på 😉 …. Jeg synes bestemt at det er nogle interessante beskrivelser, som Bonnie Wares har fundet frem til. Tak for dine spændende blogindlæg –

    • Hej Mette.
      Tak for din kommentar – jeg er simpelthen så afsindig langsom til at få svaret. Røg helt ud af “virkeligheden” i den vinterferie – men nød også at have mulighed for at lade mig opsluge af familien:) Håber din ferie var god også og at I efterhånden er kommet på plads i jeres nye hjem…
      Mvh. Maria

      • Hej Maria

        Det skal du slet ikke tænke på, du svarer når og hvis du har lyst – jeg forventer ikke noget i den forbindelse. Men jeg synes bare, at det er rart at kunne sende et par ord, en respons til dig:-)

        Jeg kan godt forstå det med vinterferie og at du har “timet” ud på andet – sådan har jeg det også, når familien er samlet i ferie, så er dynamikken bare anderledes. Men det lyder jo som om at jeres vinterferie har været skøn.

        Vores ferie har vi faktisk lige nu – i uge 8 – (det er åbenbart meget forskelligt i landet om det er uge 7 eller 8 vinterferien ligge i)… men desværre er vi igen igen syge – noget influenza virus, som er virkelig ikke rigtig er til at komme af med. .og alle mine gode planer for ferien er gået temmelig meget i vasken….ret ærgerligt.

        Jeg har dog nået at købe en konfirmationskjole med min ældste datter, som det eneste, hvor jeg havde arrangeret babysitter til de øvrige skrantende familiemedlemmer (farmand er på job – han brugte jo næsten al ferie på flytning…øv)

        Vi er efterhånden kommet godt på plads – det er meget lidt vi mangler. Nu skal vi have en alm. hverdag igang og blive RASKE:::: og så længes jeg efter foråret pt.. sikkert som mange andre.

        Vores lejlighed er lille bitte, men vi kan faktisk godt være her.. det er både hyggeligt men også meget uvant….. men nogle enkelte gange har jeg næsten været ved at køre “hjem” til vores gamle hus – sådan ren refleks…. det er altså virkelig en tilvænning…. men det kommer nok med tiden. Og så er jeg ikke ikke vant til at skulle skrabe sne af bil-ruderne:-) Carport er nu fortid…smil!

        Fra vores nye hjem har vi en god udsigt ud over alle hustagene – og dermed får vi solnedgangen for fuld styrke – det er helt fantastisk. Endnu engang tak for din dejlig blog:-) – det er skønt at læse med:-)

      • Kan ikke lade være med at smile af beskrivelsen af at du kører “hjem” til jeres gamle hus – det er vist klassisk hvis man har boet samme sted længe nok;) Træls med syge børn – det er helt vildt så syge alle har været denne vinter. Håber for jer at I får nogle raske dage sammen her sidst på ugen!! God bedring ønskes I alle herfra:)

Skriv et svar

