The downside

IMAG0442Jeg kan ligeså godt være ærlig og indrømme at jeg stadig går lidt i en lyserød bobbel af nyforelskelse i livet som hjemmemor. Det var en kæmpe beslutning at tage, men det har vieklig været en lettelse for os på mange måder og sjovt nok så virker arbejdslivet ikke længere særligt “vigtigt” for mig. Nå, men med faren for at male hele hjemmelivet lyserødt på bloggen tænkte jeg at det var på side at skrive et indlæg omkring hvad jeg synes der ikke er så fedt ved at gå hjemme.

1. At der ikke er flere der gør det. Nu bor vi i en lille by og jeg er sikker på at det ville være anderledes i en storby, men det kan godt være ensomt – eller sagt med andre ord – der skal sættes noget arbejde ind på at finde socialt stimulerende oplevelser ikke kun for børnene, men også for deres mor;) Heldigvis har Manden relativt korte dage de fleste dage og vi kan tage ned til min familie når han arbejder i døgndrift.

2. Vores økonomi er mere presset. For første gang handler vi ind ud fra et budget – og selvom det hænger fint sammen og vi også har penge til ferie, så er det anderledes end før hvor 500kr i p-bøde ikke bestød det store.

3. Der er ingen vej udenom med ungerne. Deres udviklingsskridt, unoder og uopdragenhed fylder pludselig meget mere i min hverdag -> jeg kan ikke bare “holde ud”, korrigere lidt her og der eller betragte ansvaret som 50/50 mellem mig og Mande. Der er lisom ingen anden vej end at tage tyren ved hornene og på en god måde få tingene arbejdet igennem. Heldigvis synes der at være en synergieffekt omkring at nu mere tid man bruger med et barn, nu bedre en relation man har – nu nemmere er det at løse konflikter osv.

4. Når jeg er træt af det hele så bliver jeg nød til at tage mig sammen. Autopilot og tidligt i seng virker ikke rigtigt i denne sammenhæng. Med så meget tid sammen så er der lisom kun en vej; find ud af hvad der er galt, gør noget ved det og kom videre. Der bliver for hårdt for os alle ellers.

Ja, det er hvad jeg betragter som bagsiden af medaljen med hjemmelivet so far. Det er ikke noget jeg ikke kan leve med – kan finde en udemærket løsning på, men det er alligevel relevante faktorer at tage i betragtning synes jeg. Det mest udfordrende ved hjemmelivet for mig er måske netop at det fylder så meget. Jeg kan ikke gemme mig/slappe af bag computeren et par timer om dagen og hvordan jeg (vi hver især) er som person fylder bare SÅ meget -> det er nok også derfor at jeg synes det minder en smule om et selvudviklingskursus eller en meget lang overlevelsestur;)

Skriv et svar

