Analfabeter i det nære liv.

IMAG0422Jeg sidder og læse Signe Wennebergs bog “Min første have”. Det er en måde at komme igennem en lang kold vinter for en person som mig der lever bedst udendørs, jeg planlægger sommerferie, tjekker campingpladser ud, tænker på og læser om haver og tager sten, grene osv. med hjem fra mine gåture i skoven og ved fjorden; altsammen en opsparing til en sommer der for mit vedkommende leves bedst udendørs og med den nærmeste familie og venner.

Nå, men tilbage til bogen, jeg faldt over et citat, da jeg efter at have skimmet bogen gav mig til at læse den igennem for real og faldt over dette:

 “Vi er kloge på kademiske færdigheder, men uvidende når det kommer til “de nære ting”. Vi læser læssevis af how-to-do-bøger om børn, parforhold og mad. De mest populære tv-udsendelser er dem der handler om noget så betydningsløst for verdensfreden som hvordan enældre mand i en garage polerer en maghonibordplade – eller hvordan en ung mand i London laver natmad til sin kærestes veninder. Det simple liv! We love it!” Wenneberg, 2002

Tidligere beskriver hun hendes generation som “børnehavegerenationen”; “de første der har fået institutionens værdier frem for familiens værdier som fundament, da vi var børn.”

Wenneberg skriver med med haven for øje, men når jeg læser det, tænker jeg på hvor rigtigt det er. Hvor uuddannede vi er i forhold til at leve det simple liv; indgå i relationer, lave den mad vi skal spise og begå os i vores hjemmemiljø (gøre rent, have kæledyr og passe vores have) at vi har behov for tv, bøger, eksperter osv. til at lære os det. Det er da tankevækkende.

4 thoughts on “Analfabeter i det nære liv.

  1. Ja. Kan rigtig godt lide Signe Wennebergs skriverier – de er lærerie og tankevækkende på flere områder 🙂

  2. Hej Maria!

    Dejligt at du skriver igen! Og dejligt at du kommenterer den aktuelle diskussion mellem diverse intellektuelle kvinder, der er for og imod børn i institutioner osv. Der mangler virkelig nuancer i den diskussion, og argumenterne emmer ofte af, at der slet ikke er interesse i at prøve at sætte sig ind i modpartens situation og synspunkt!
    Jeg erindrer noget om, at I var på campingferie sidste år?? Vi vil meget gerne afsted i en uges tid til sommer i Jylland – er der et sted du kan anbefale? Vi har mulighed for at låne en campingvogn, og vil gerne bo et naturskønt sted, hvor der er aktiviteter for ungerne, men også mulighed for at tage på ture.

    Hyg dig – foråret er på vej;)

    Maria

    • Yeayyy foråret er på vej:)!:) Vi har brugt formiddagen på at lave en brændestabel midt i krattet, der skal fungere som væg i vores hule – dejligt at være ude igen uden at små fingre frøs til istapper.
      Det lyder rigtig hyggeligt med campingferie. Vi har jo mod alle ods totalt forelsket os i campinglivet, så vi skal helt sikkert også afsted igen, hvis det bliver en sommer med godt vejr i dk og ellers længere sydpå. Jeg vil helt klart anbefale Birkhede camping. Vi var der den uge sidste sommer hvor der var 25 grader og høj sol hver dag – den ferie er den bedste vi nogensinde har været på. Om formiddagen soppede/badede vi i søen og fangede små fisk og rejer i vores fiskenet (sammen med campingpladsens andre småbørn) og om eftermiddagen befandt vi os ved poolen (udemærket børnepool). Derudover lejede vi en kano et par timer, gik tur på bakken bag pladsen hvor der går får, legede på legepladserne/hoppepuderne osv. Vi tog faktisk slet ikke på tur selvom der er masser af muligheder i området. Min fornemmelse er at hvis man ikke er så kritisk med præcis hvor man vil ligge, så kan man godt vente med at bestille til et par dage før – så kan man jo også tjekke vejrudsigten;) Bemærk: Pladsen er ret stejl og der er mange træer, så selvom man synes man bestiller en plads “lige ved legepladsen” kan der godt være et stykke vej derhen;)
      Ud over Birkhede besøgte vi også Jesperhus. Der er der jo overvældende mange aktiviteter og børnene synes det er spændende med Hugo og Rita – men der er ikke samme fællesskabs-hygge-agtige fornemmelse som på en mindre campingplads, hvor børnene hurtigt finder nogen at lege med.
      Skriv endelig igen hvis jeg kan hjælpe med noget.
      Knus Maria

  3. Pingback: Er familielivet et job? | PandekageMor

Skriv et svar

