Han har brug for mine øjne

IMG_5495Dette indlæg skrev jeg midt i efteråret. Det er mig en gåde hvorfor det ikke er blevet postet før, men nu kommer det:)

I hverdagen med ungerne, er der små særlige øjeblikke, som min opmærksomhed fæstner sig særligt ved, som jeg lære noget af og husker på en særlig måde. En af disse øjeblikke havde jeg i sidste uge hvor vi var på feriecenter og dermed vandland, alle fire. I vandlandet efterlignede Lynild på 2 år sin søster og sprang i vandet fra kanten for at blive grebet af sin mor. Legen udviklede sig og han havde efterhånden mindre og mindre brug for at blive grebet og sprang selv i vandet.

I overgangen bemærkede jeg hvordan han, når han kastede sig i vandet både med hans lyde og mimik gav udtryk for hans angst, alligevel fortsatte han med at kaste sig i vandet. En anden ting bemærkede jeg også, at han søgte mine øjne lige når han som en lille korkprop sprang op til overfladen efter springet. Hans vildt opspilede øjne, med små pupiller søgte min øjenkontakt hvormed jeg kunne støtte og berolige ham; “Wuuhuu, er det sjovt skat?”. Han lod sig hurtigt berolige, smilede og svømmede ind til kanten for at gentage succesen igen og igen.

Nyder små fine eksempler som disse på hvordan relationen; det derforegår imellem os har så stor påvirkning på hvordan vi lever, lærer og er til.

 

2 thoughts on “Han har brug for mine øjne

  1. åh – sidder og smiler:-) sikke en dejlig og bekræftende historie. Det er jo lige sådanne oplevelser, hvor man som forældre ikke kan andet end åbne sit hjerte og tage imod.

Skriv et svar

