Nytår og nytårsfortsæt

IMG_5757Jeg er ikke den mest ihærdige til at sætte mig en masse fortsæt. Nok mere typen der ikke gider bruge min tid på at sætte mig mål som jeg alligevel ikke har synderlig interesse i at opnå, men omvendt ikke har problem med at sætte mål/arbejde hen mod et mål hvis der er noget jeg virkelig brænder for; dermed ingen “jeg skal tabe mig 10kg eller stoppe med at spise slik”-mål fra min side.

Til gengæld, tænkte jeg da jeg stod foran spejlet her til morgen (et ganske udemærket sted til selvreflektion, når børnene tillader det), så kan jeg jo sætte mig nogle mål for 2013 som er noget jeg brænder så tilpas meget for at det faktisk giver mening. Ikke så meget fordi det nødvendigvis er målbart hvorvidt jeg “når det”, men mere for at klargøre hvad jeg tænker jeg vil arbejde med og dermed kunne reflektere tilbage over det næste år.

For at samle lidt op, så har jeg i dette efterår arbejdet meget med min vrede og trang til at kontrollere. Jeg har fundet ud af at moderskabet er den ideelle situation for personlig udvikling (nogen ville sige helliggørelse). Fordi mængden af ydre stimuli/faste rammer er så begrænset så er børnene og jeg endnu mere afhængig af at vi (og dermed jeg) lever i balance, er glade og karakterstærke til at få noget aktivt og godt ud af vores hverdag. Og for mig er det vigtigt at jeg lærer at takle min vrede/irritation og trang til at kontrollere, for at jeg kan forældre som jeg ønsker at gøre det. Og vigtigtst i dette er nok at opdage når jeg er urimelig og være hurtig til at gøre noget ved det. Mine unger må gerne se mig sur og det er min overbevisning at jeg kun gør sagen værre hvis jeg undertrykker de føleleser jeg oplever, derfor er et af mine mål at sige undskyld oftere og et andet, at ændre min sindsstemning hurtigere.

Jeg beder mine børn sige undskyld til hinanden og os voksne, når de gør noget der ikke er okay, lisådan vil jeg blive endnu bedre til at sige undskyld, ikke kun når det er klart for Gud og enhver mand at den er gal, men også når jeg bare var lidt for hurtig, lidt for irriteret og lidt for uforstående. Min oplevelse er at nu bedre jeg er til at erkende mine fejl, nu bedre er børnene til at erkende deres. Og nu bedre vi er til at sige undskyld og komme videre, nu bedre, hyggeligere og mere nærværende er vores hverdag sammen.

Dermed mine mål for 2013

  • At blive bedre til at sige undskyld. (se mine egne fejl i øjnene og gøre noget ved dem)
  • At blive hurtigere til at ændre min sindsstemning. (både fra irriteret til glad, men også generelt. Min sindsstemning har kæmpe betydning for det følelsesmæssige klima i vores hjem og familie og det er et dejligt konkret sted at kunne gøre en massiv forskel)
  • At blive/være mere tålmodig.
4 thoughts on “Nytår og nytårsfortsæt

  1. jeg synes det er nogle rigtig gode reflektioner, som du gør dig. Og det er bestemt i samme retning, som jeg selv gerne vil arbejde. Det er så rigtig set, at ens egen sindstemning er en meget væsentlig faktor i familien, så den er vigtig at arbejde med – hele tiden.
    Dog må jeg jo desværre tilsluttet mig den kedelige nytårsfortsæt – at tabe mig – men sådan har det jo været i årevis efterhånden:-)…. men i år SKAL det simpelthen være, min ældste datters konfirmation munder ud i en dejlig tur til sydens sol, og så SKAL der altså bare nogle kilo af…men især også for sundhedens skyld. Det tænker jeg ligeså meget på.
    Men godt nytår Maria – og endnu engang tak for din skønne blog. Det giver dejlig stof til eftertanke – på det dybere plan. Og på en dejlig ærlig og uforestilt måde. Så jeg læser rigtig gerne med her i det nye år…
    Knus Mette

    • Tak Mette, det sætter jeg pris på at du synes! Og lykke til med nytårsfortsættene, tænker at det må være en fordel for dig at have et konkret mål; konfirmation og ferie ift. vægttab.
      Knus Maria

Skriv et svar

