Kærlig madlavning

IMAG0753Tror vist jeg allerede har gjort det klart et par gange at jeg bestemt ikke er “jeg elsker bare at lave mad”-typen. Men jeg bruger egentlig rigtig meget tid på det. Og efter jeg er begyndt at gå hjemme har jeg opdaget at der faktisk er noget jeg rigtig godt kan lide og faktisk er lidt hobby-agtig omkring; nemlig at lave ernæringsmæssigt fornuftigt og samtidig velsmagende mad til min familie.

Og det er egentlig ikke det “frelste” i at lave god mad der er min pointe. Det er, som jeg aldrig har fattet før, at der faktisk er en masse kærlighed i mad, lisom der er det i vasketøj og rengøring. Med kærlighed tænker jeg på hvordan det var da jeg ventede Twilight, vores ældste. Jeg glædede mig til at vaske det tøj vi havde købt og arvet til det lille barn vi ventede. Og jeg nød at stå med de små stykker tøj i hånden og hænge dem til tørre/lægge det sammen. Og det blev gjort med stor nøje selvom det var flere uger før der var tegn på at den lille ville ud.

Sådan har jeg også haft det med den første grød, det første mos, den første seng osv. Og jeg tænker at det at kunne udtrykke sin kærlighed i at gøre noget praktisk der er så fantastisk, når man ikke har mulighed for endnu at nusse og kramme det lille myr man længes efter. Det jeg har opdaget er at når jeg har tiden til det så stor-nyder jeg virkelig at kunne vise min kærlighed og hengivenhed til min familie ved at sørge for at vi spiser godt og på den måde er sunde og stærke. Jeg har sådan er reel følelse af at have opnået noget, at lykkes, når jeg ser ungerne slubre en ordentlig gang grønkålssmootie eller smaske sig igennem en god portion linsesuppe. Og når jeg på denne måde holder kærligheden for øje, så er det ikke længere så drænende/kedeligt med de husmoderlige gøremål.

2 thoughts on “Kærlig madlavning

  1. Hej Pandekagemor – dejlig blog du har lavet. Den måtte jeg jo lige finde tid til at læse, da du gjorde opmærksom på den inden på hjemmeunger:-) Din blog er dejlig eftertænksom, positiv og skøn læsning, synes jeg. Jeg har aldrig tænkt på, at der jo egentlig ligger en del kærlighed i alle gøremålene, men jeg synes sådan set, at du har fat i en rigtig god tanke. Det er jo rent faktisk rigtigt, og den tanke kan da bestemt gøre de praktiske ting i hverdagen mere meningsfulde…..Og hvor er det bare nogle gode rigtig gode billeder, der er på siden. God jul, hilsen Mette

Skriv et svar

