Introvert mor til extrovert barn

IMAG0179Jeg er introvert; i den betydning at jeg får energi af at være alene. Twilight er extrovert og hun får energi af at interagere med andre mennesker. Dette kan godt være en kæmpe udfordring i vores hverdag.

Og det er jo ikke det at Twilight er extrovert der er problemet, det er det at jeg hvis jeg skal være sammen med en interagerende lillepige mere eller mindre solo i 8 timer om dagen, så løber jeg tør for tålmodighed og energi. Og så er det virkelig træls, både at være hjemme sammen, at være barn og voksen. Og mand der kommer hjem fra arbejde for den sags skyld.

Men vi har fundet en løsning; pause. I vores pause, der er efter frokost når Lynild alligevel sover lur, sidder jeg i stuen og slapper af med en kop the, lidt chokolade og min computer – eller hvad jeg nu ellers har lyst til. Twilight er på værelset og hun hører lydbog, efter eget valg, samt laver perler, tegner, laver puslespil, leger, sover eller hvad hun nu har lyst til. Og det der fastholder rammerne er et æggeur fra Tiger. De første uger kunne hun klare 5 min alene, så udviddede vi til 10 min osv. indtil vi faktisk holder 40min pause nu (en udvikling over 6 måneder).

Det er fuldstændig genialt; selv Twilight nyder hendes pause der selvfølgelig bliver afsluttet af at vi laver noget sammen; går i køkkenet sammen, læser bøger sammen eller noget andet der tæller som hygge i hendes verden. Ja, det er sådan vi får det til at fungere som intro-mor og extro-datter:D

6 thoughts on “Introvert mor til extrovert barn

    • 🙂 Dejligt med en “fælle” på det område:) Jeg er sikker på at vi er mange, men at man ikke nødvendigvis er opmærksom på det, eller oplever det som en egentlig udfordring… Hvad tænker du med at løsningen har fremtid?

      • Min datter er nu 8,5 år og pausetiderne er blevet en del af vores weekender. Da vi tit er alene sammen i weekenderne, kan det blive lidt for meget af det gode. Vi har begge lov til at trække os tilbage, det er blevet en del af vores omgangsform.
        Jeg tror også, at det er godt at kunne gøre det som voksen i de mange forskellige sociale forhold man skal fungere i…
        Det er virkelig svært at finde ud af hvad man selv og barnet har behov for og hvordan man kan gennemføre tilpasninger … Rart at få ideer og opbakning hos andre. Tak for din blog 🙂

  1. Tak for dine kommentare! Dejligt at I har fundet en løsning der fungerer. Jeg tænker at det også er godt for børn at lære; både at være alene, men mindst liså meget at mærke hvornår de har brug for ro:)

  2. Pingback: Hvad får I tiden til at gå med? | PandekageMor

  3. Pingback: Er der forskel….. (2) | PandekageMor

Skriv et svar

