Er der forskel….

Jeg kan ikke lade være med at bemærke forskellen i vores familie fra jeg var studerende til jeg blev hjemmemor. Der er selvfølgelig 1000 ting der spiller ind og masser af andre ting der kan forklare dele af de forskelle vi mærker. Men når alt dette er medregnet (så godt som sådan noget nu lader sig gøre) kan vi ikke undgå at bemærke forskellen på hverdagen før og nu.

Med fare for at det bliver en super lang liste af alle de gevinster der er ved at sætte tempoet ned og se det smukke i det nære og relationelle frem for i det mere materielle, så har jeg lyst til at nævne de ting som der for mig har størst betydning, ikke mindst så jeg kan huske dem selv, på de dage hvor græsset lyser, nærmest skinner, grønt på den anden side af hegnet;)

1. Der er sket et eller andet mirakuløst i Twilight, der med 3,5år er født et af de mest sociale mennesker jeg har mødt. Efter 18 dages efterårsferie havde jeg slet ikke lyst til at sende hende i børnehave igen fordi 90% af vores konklikter i hverdagen var forsvundet og at vi derfor begge to NØD at bruge vores dage sammen. Kun i ferier har jeg ellers mødt hende så afbalanceret, tilfreds og samarbejdende. Det er fristende at tage hende helt ud af institution, men hun nyder at være der og jeg tror hun lære nogle vigtige skills, så i øjeblikket arbejder vi på at finde en balance hvor hun har det godt. (Kan ikke lade være med at tænke på al den stress vi/jeg udsætter vores børn for – det er skræmmende)

2. Mande og jeg diskuterer mindre; jeg synes det er ærgeligt/mærkeligt at det er tilfældet, men faktisk er vi i øjeblikket i årets travleste og dermed hårdeste periode for Mande (og dermed resten af familien) hvilket også plejer at være den periode hvor vi har flest konklikter. Men fordi Mandes arbejde ikke længere “tager tid” fra mit er oplevelsen af samarbejde, frem for vægtning af “hvis arbejde er vigtigtst i forhold til…?” pludselig blevet så meget mere fremhævet. Lidt komisk at det er totalt modkultur ift de råd der ellers bliver givet omkring sådanne problematikker; at man hver især får lov at “holde fri”/samle energi udenfor familien.

3. Mande beskriver hvordan den ændring han mærker mest, i tråd med det første punkt, er at børnene er meget mere afstemt når han kommer hjem. Han kommer nu sjældent hjem til skrig og skrål, børn der er på tværs og bare har brug for kontakt her og nu. Omvendt er her ikke så rent som han havde forventet (ups). Og det stemmer nok meget godt overens med virkeligheden. Jeg får ikke gjort en masse mere rent, bare fordi jeg har mere tid, istedet får jeg kigget mere i øjnene, lyttet på flere knudrede forklaringer af oplevelser fra børnehaven, taget flere konflikter i opløbet, kildet, leget og krammet mere.

3 thoughts on “Er der forskel….

  1. En helt fantastisk blog som giver stof til eftertanke. Er som dig selv lige startet som hjemmemor og er også i gang med at registrere de forandringer som sker i vores familie. Så jeg føler stor genkang i det du skriver om. Du er en klog kvinde 🙂

  2. Pingback: Er der forskel….. (2) | PandekageMor

Skriv et svar

