Set med en andens øjne: Mine yndlings-tips til en hverdag med små børn (2)

Gæste blog-indlæg fra min veninde Kirstine. Kirstine er gift og mor til tre, hun blogger her: http://www.learnerbyheart.com/. Dette er anden del, find første del via søgefeltet. Nyd hende:)

Mine unger er 1, 3 og 5 år gamle. Det har altid være min drøm og bøn at få en bunke børn, og få dem tæt, og nu har jeg sandelig fået, hvad jeg bad om. 😉
Jeg var i udganspunktet ikke særlig erfaren eller fantastisk god til børn. Så jeg har måtte lære det hen af vejen. En god hjælp for mig, har været tips og tricks til at snakke med børn og få dem til at snakke. Og tips og tricks til at komme igennem hverdagen på en god måde. De virker ikke hver gang. Men nogengange virker de, og så er det fantastisk. Jeg giver dig her mine yndlings-tips:
Tip nummer 4: Giv dem i fantasien, hvad du ikke kan give dem i virkeligheden.
“Mor? Hvornår skal vi til Florida?” Hm… Det ærlige, ligefremme, voksne svar er “Det skal vi nok ikke. Beklager skat.” Men et tip, der har hjulpet mig flere gange, er at lave en leg ud af det, og drømme med i stedet for at tale så meget om alt det, der ikke kan lade sig gøre. “Åhr, kunne det ikke være sjovt, hvis vi havde en flyver i baghaven?? Så kunne vi bare flyve til Florida hver weekend!!” Det kan der komme en hyggelig fantasi-leg ud af, istedet for en træls samtale om at rejser er dyre, der er 45 grader i Florida for tiden, far vil hellere på ski og vi har sikkert ikke råd til nogen af delene, når det kommer til stykket.
Tip nummer 5: Vær omhyggelig med at notere deres fødselsdagsønsker. 😉
Min 5-årige har meget nemt ved at finde ting i butikker, han gerne vil have. Hans kammerater har også rigtig mange fine ting, som han fortæller om. (Her vil jeg egentlig gerne indskyde, at Anders på grøn stues forældre ikke behøver fortælle lille Anders, hans cykel har kostet 1.000 kr. Det er åbenlyst steget drengen til hovedet. Nå, det var et sidespring.) Indimellem taler vi om, at sådan en dims koster mange penge. Men for det meste lytter jeg, og lader ham vide, jeg har noteret det: “Ja, det er godt nok en sej bil. Ønsker du dig sådan en til din fødselsdag? Det skal jeg nok huske.” Tre minutter senere er bilen ofte glemt. Og hvis han nævner en særlig ting mange gange, så husker jeg den nok også til hans fødselsdag.
Tip nummer 6: Vær ikke bange for at sætte ord på de svære følelser.
Jeg vil så gerne have mine børn er taknemmelige og positive. Derfor kan det være nærliggende kun at tale om de gode ting og fokusere på alt det glade – jeg vil jo gerne være et godt forbillede, ikke? Men livet er jo både rart og svært. Søskende ER dejlige, men de kan også være trælse. Og børn er glade, men indimellem er de også vrede og frustrerede og kede af det. Jeg vil af natur helst ikke fokusere for meget på problemerne. Jeg kan dog efterhånden godt se, mine børn har brug for, at jeg som voksen sætter ord på de svære ting også. “Det er godt nok træls når lillebror ødelægger dit Lego, hva’? Det kan jeg godt forstå du er ked af.” Eller “Det er ikke altid helt nemt at være storebror, hva’? Nogengange er de små sjove at lege med, og nogengange ville det bare være dejligt, de ikke var der hele tiden.”
En klog dame opmunterede mig engang til også at gøre det med helt små børn – selvom de slet ikke har sprog til at give dig ret: “Åh, lå du lige i barnevognen, og så vågnede du, og så var der ikke nogen? Det var du ked af, ja. Nu er mor kommet.” Det gælder også de rigtig svære ting: Min ene søn er adopteret og selvom han langtfra er gammel til nok selv at sætte ord på det, han har oplevet, øver jeg mig allerede i at gøre det sammen med ham. Jeg fortæller ham hans historie, også selvom den ikke kun er lyserød.
Når jeg er ved at bakke ud af det, gentager jeg for mig selv: “Only when the bad feelings come out, the good feelings can come out too.” Vi tager trykket af kedlen, ved at sætte ord på de svære ting. Vi forstærker ikke det svære, vi tager brodden af.
Tip nummer 7: Er barnet kørt fast i at være sur, så træk den humoristiske nødbremse.
I børnehave-alderen (det er 3-5 år for dem, der har ungerne hjemme (red.)) kan der være dage, hvor barnet går i ring i et dårligt humør. Been there!! Hvis man har forsøgt med empati, og valgmuligheder og yndlingsaktiviteterne, og barnet bare er SUR SUR SUR – så fik vi et tip, jeg har sat stor pris på: Ryst det ud af barnet. Min mand tager drengen, vender ham på hovedet og siger ting som “åhr, der er godt nok meget sur indeni dig i dag. Ryste ryste ryste, skal vi se om vi kan få det ud?” Inden længe bryder han ud i latter, og har nemmere ved at bryde gængen. Hvis han virkelig er frustreret over noget, så hjælper det ikke. Men nogengange, er det bare somom barnet er kørt fast i mudder, og ikke kan komme op af hullet. En kildetur kan også hjælpe.
Jeg har hørt / læst hundrede-vis af tips, og det her er nogen af dem, jeg er endt med at bruge jævnligt. Måske er der en enkelt eller to du kan bruge? Føl dig fri til at glemme resten. 🙂

 

One thought on “Set med en andens øjne: Mine yndlings-tips til en hverdag med små børn (2)

  1. Hej Kirstine.
    Har lige opdaget at at jeg faktisk er begyndt at bruge tip nummer 4. Det er jo vildt genialt – at kunne lege med og nyde “oplevelsen” sammen. Istedet for den lange kedelige snak om penge. Tak for det! Maria

Skriv et svar

