Set med en andens øjne: Mine yndlings-tips til en hverdag med små børn (1)

Gæste blog-indlæg fra min veninde Kirstine. Kirstine er gift og mor til tre, hun blogger her: http://www.learnerbyheart.com/. Nyd hende:)

Mine unger er 1, 3 og 5 år gamle. Det har altid være min drøm og bøn at få en bunke børn, og få dem tæt, og nu har jeg sandelig fået, hvad jeg bad om. 😉
Jeg var i udganspunktet ikke særlig erfaren eller fantastisk god til børn. Så jeg har måtte lære det hen af vejen. En god hjælp for mig, har været tips og tricks til at snakke med børn og få dem til at snakke. Og tips og tricks til at komme igennem hverdagen på en god måde. De virker ikke hver gang. Men nogengange virker de, og så er det fantastisk. Jeg giver dig her mine yndlings-tips:
Tip nummer 1: Lær barnet begrebet “Færdig” helt fra lille.
Helt fra puslebordet kan man markere, at nu er vi færdige. Jeg siger det altid i samme muntre tonefald, så det nærmest er som en klokke, der ringer. Man kan også samtidig vise det med et tegn: Vi drejer hænderne i luften. Hvis barnet først har den kode i hovedet: Når signalet lyder, er vi færdige. Så kan det lette i mange trælse situationer, der bare skal overståes: Hvis barnet ikke kan lide at få børstet tænder. Eller hvis man skal have penincilin, og det er ubehageligt. Når man endelig kan sige “færdig!” – så holder barnet ofte op med at græde med det samme. Der behøver ikke gå ti sekunder, hvor de stadig protesterer, fordi de endnu ikke har forstået, det er overstået. Jeg eeelsker ro, så det er guld værd. “Færdig!”
Tip nummer 2: Giv valgmuligheder – noget barnet selv kan vælge imellem, hvor A og B er lige godt for dig.
Børn elsker (som voksne) at have lov at have indflydelse på deres eget liv. Det betyder ikke de skal styre showet, men mange ting kan de godt få lov at vælge imellem. Allerede omkring 1,5 / 2 års alderen kan børn få valgmuligheder. “Vil du sidde på trappen eller på bænken og få sko på?”, “Vil du holde mig i hånden eller gå lige ved siden af mig?” “Vil du have den grønne eller blå hue på idag?” “Hvad vil du først – have jakke eller sko på?” Det er fantastisk at høre den lille general brøle: “SKO!” – somom de netop har fået lov at kommandere lidt med mor. Og så kommer skoene på. Den variant, jeg nok har brugt flest gange er: “Vil du komme selv, eller skal jeg hente dig?” Nogen gange vælger barnet at komme. Andre gange henter jeg. Begge er ok, og kan gennemføres uden mor bliver sur.
Når barnet bliver lidt større kan man også give valgmuligheder omkring acceptabel opførsel: “Vil du køre stille med indkøbsvognen eller skal jeg stille den på plads?” “Vil du holde fast i klapvognen når vi går, eller vil du op at sidde?” Nogen lange lærer de hurtigt, at hvis jeg skal beholde indkøbsvognen, skal jeg køre pænt. Andre gange må man tage ‘turen’ en gang eller to, før de forstår det. Undskyld til alle der var i Netto, den dag jeg konfiskerede hans vogn. Nu har han lært at køre pænt.
Tip nummer 3: Gentag det barnet siger, så de ved de er hørt og forstået.
Alle børn har en periode, hvor der er flere ord i hovedet end i munden. Den falder ofte sammen med den tid, hvor de begynder at få lyst til en masse ting – også videospil, slik, kiks og leg i haven, som man ikke kan sige ja til hver gang de spørger. Det kan udøse et mindre anfald at få et nej, og det er ok. Men det hjælper at vide mor i det mindste har hørt og forstået det jeg sagde. Eksempel: Min to-årige eeeelsker at se video-film. Han hiver mig i ærmet, trækker mig hen til skærmen, peger og siger “Ge?” [SE?] Det korte svar er “Nej.” Eller “Nej skat, ikke nu, vi skal spise.” Eller afledningen: “Nej skat. Skal vi lege med klodser?” Og han kan blive flere varianter af stiktosset eller ulykkelig over sådan et svar. Min erfaring er, det hjælper ham, hvis jeg siger: “Vil du gerne se videofilm?” (Stort smil og ja!) “Det er hyggeligt at se videofilm. Vi skal ikke se videofilm nu. Vi skal spise. Vil du hjælpe mig med at dække bord?” Det hjælper på lillemandens frustrationer, at han i det mindste ved, jeg har forstået.
Skriv et svar

