Hvordan undgår man at blive skilt?

Er faktisk et meget relevant spørgsmål for tiden. Der er flere der bliver skilt omkring os, i vores bekendtskabskreds, i vores familie men heldigvis endnu ikke blandt vores nære venner. Jeg skriver heldigvis fordi verden er langt mindre kompliceret for os hvis vores vennepar bliver sammen, og så af 1000 andre grunde også. For jeg mener virkelig at det bedste i verden ville være hvis ægtefolk blev sammen, specielt når der er børn indblandede.

Vi har 6 års bryllupsdag idag Mande og jeg og i den anledning synes jeg det ville være sjovt at skrive nogle af de ting vi har snakket om i vores planlægning af hvordan vi vil undgå at komme dertil hvor vi ikke kan se andre udveje end skilsmisse.

  1. At lade være med at blive gift. Ja den har vi jo lisom udelukket.
  2. At vælge en der passer, på den rigtige måde. Jeg skal være 100% ærlig og indrømme at Mande ikke var manden jeg havde forestillet mig jeg ville blive gift med. Jeg havde forstillet mig en der var meget mere seriøs, højt uddannet, rolig og ambitiøs. Men da jeg mødte ham fra mine forestiller fandt jeg ud af hvor skrækkeligt et match det var til mig. Lige omvendt var det med Mande, nu mere jeg lærte denne her humoristiske, spontane, interessante og intelligente mand at kende, nu mere afhængig og forelsket blev jeg. Vi er på ingen måder et “perfekt match” uden udfordringer , men vi er virkelig et godt match:)
  3. At tale hinandens sprog – med vilje. Dette her øver vi os på, specielt når vi har drømhamrende travlt (hvilket jeg trives meget dårligt med). Vi har hver udvalgt de 2 måder vi selv mener vi oplever os mest elsket på. Jeg f.eks. oplever mig meget elsket når vi har en god, interessant snak om noget der er vigtigt og personligt og når vi oplever noget sammen. Omvendt har Mande også ting han har udvalgt og så prøver vi med viljestyrke, behovsudsættelse og hardcore planlægning at tale til hinanden på en måde vi ved den anden kan forstå.
  4. At lade os skille – sammen. Denne pointe er blevet rigtig vigtig for Mande (læs en post han har skrevet om det her) der var ved at kvæles i at han troede at vi for alt i verden skulle smelte sammen i alt. Det viste sig at det kun gjorde vores forhold stærkere da han turde mærke sig selv og lade sig skille.
  5. At lade være med at vokse fra hinanden. Denne sidste pointe har vi snakket mest om på det sidste. Vi går og overvejer hvordan vi gerne vil efteruddanne os og tænker i denne anledning på den klassiske “vi er vokset fra hinanden” kommentar. Det er jo ikke svært at forstå at man kan ende i “hver sin skov” hvis den ene læser psykoterapi og den anden selvforsyning og landbrug. Men hvordan vi så bedst kan sørge for at vi vokser sammen og ikke ender i hver vores verden – det er jo så den store kunst…

Har du nogle forslag til hvordan vi kan sikre vores forhold mod skilsmisse?

Skriv et svar

