Et andet bibelsk perspektiv på børneopdragelse (1)

Derfor er pandekagemor det eneste rigtige navn:)

Derfor er pandekagemor det eneste rigtige navn:)

Jeg mødte en mor og vi faldt i snak omkring børneopdragelse, der virkelig er et af mine ynglingsemner. Kvinden, der er en skøn mor og person, fortalte mig at hun smækker sine børn og det gør hun fordi hun mener det er en af de retningslinier Gud har givet os for børneopdragelse.

Nu er jeg selv blevet smækket som barn og en stor del af min kirkerelaterede omgangskreds det samme, så jeg bliver ikke rystet i min grundvold, mere bare forundret over at en sådan praksis fortsat lever (der er trods alt gået næsten 30 år siden det gik ud over mig og mine forældre er af den gamle skole). Men jeg blev grebet og er dykket lidt ned i emnet, fordi jeg synes det er spændende og fordi det for mig, er yderst relevant hvad biblen siger om børneopdragelse og om det at smække børn.

Som sagt er jeg selv blevet smækket og jeg har ikke oplevet det som synderligt traumatiserende. Til den historie hører dog at det kun er sket meget få gange og kun når jeg har gjort noget meget slemt (som at løbe ud på en befærtet vej-slemt). Jeg er altså ikke blevet smækket fordi jeg har været ulydig, eller blevet smækket gentagne gange hvis ikke den første omgang havde lært mig at være “lydig nok”.

For mig er der masser af grunde til ikke at smække mine unger; 1. det går imod alt hvad jeg tror på når det kommer til relationer, 2. jeg tror ikke på at det er “den bibelske måde at opdrage børn på” og 3. min mand ville aldrig tillade det. Og så er det i øvrigt også ulovligt.

I det følgende er det nu mest det bibelske element jeg vil beskæftige mig med, for hvad lærer biblen os egentlig om at indgå i relationer? (og ja, jeg er klar over at det klassisk set nok er “stenhård-lydigheds-og-autoritets-opdragelse” der bliver betragtet som bibelsk, men jeg vil gerne undersøge en anden tilgang)

2 thoughts on “Et andet bibelsk perspektiv på børneopdragelse (1)

  1. Pingback: Et andet bibelsk perspektiv på børneopdragelse (2) | PandekageMor

  2. Pingback: Reflektioner efter at have “smækket” sine børn | PandekageMor

Skriv et svar

