At bruge sine ord

En samtale fra morgenmaden hvor begge børn sidder og stikker hånden ned i hver deres kop mælk.

Mor: “Det gør vi ikke” [tager koppen væk fra Lynild og tørrer hans hånd]

Twilight: “Du må ikke tage mín hånd mor”.

Mor: “Jeg tager ikke din hånd Twilight, for du kan forstå mine ord. Du kan forstå det når mor siger nej.”

Twilight: “Lynild, du skal forstå mors ord. Vi skal bruge ordene”.

Sådan kan en samtale se ud når en treårig er opdraget til at vi bruger vores ord istedet for at råde, skrige, slå, sparke osv. Det betyder ikke at vi er perfekte herhjemme (bemærk at Twilight ikke ligefrem spørger mig pænt), men det betyder at det er efter de retningslinjer vi arbejder med/træner/opdrager vores unger.

Men hvorfor ord? Og nej, det handler selvfølgelig ikke bare om ord. Det handler om at lære mine unger en strategi for hvordan man kan give udtryk for det der er indeni på en respektfuld måde overfor andre mennesker. Det er fuldstændig grundlæggende for at kunne fungere i et fællesskab; at have tilladelse til og LÆRE at mærke sig selv, give udtryk for det man mærker på en respektfuld måde i tillid til at det vil blive hørt og respekteret, samtidig med at det er den voksne der bestemmer. Jeg synes det er essentielt ikke kun at korrigere den dårlige adfærd og rose når de gør det gode. Men at LÆRE dem at gøre den gode adfærd. Bede dem om at lave re-do´s, spørge på en pæn måde, bruge deres ord og derigennem lære at gøre tingene på en respektfuld og opbyggende måde.

Et andet eksempel fra samme morgen var at Twilight havde lavet en lille udstilling med bamser på en stol på børneværelset. Mens hun stod vensidenaf stolen og dansede til musik tager Lynild én af bamserne. Twilight skriger op og forsøger at hive den ud af favnen på Lynild der også begynder at skrige.

Mor: “Wow wow wow, prøv at bruge dine ord Twilight”

Twilight: “Mor vil du hjælpe mig, Lynild tager min bamse”

Og vi løser konflikten, snakker om at når man har forladt ting osv osv. God stemning igen. Hvis vi lader børn alene er det min overbevisning at “survival of the fittest” (eller den der råber højst, slår hårdest osv) er den kultur der bliver skabt. Mit mål er at skabe en kultur af ære, hvor vi elsker vores næste som os selv.

One thought on “At bruge sine ord

Skriv et svar

