Jobansøgning og INFJ

Lillepigen er begyndt at tegne mennesker, her er et af de første forsøg:)

Jeg er ved at skrive en jobansøgning. Ikke sådan en til et bestemt opslag og som skal være færdig snart. Bare sådan en som jeg ved jeg får brug for indefor det næste år og som jeg hellere må skænke en tanke hvis nu mit drømmejob dukker op i overmorgen.

Og hvor svært kan det så være at skrive et par sætninger om sig selv og et par gode over-all beskrivende tillægsord. Hallo, jeg er snart uddannet psykolog, jeg burde da virkelig kunne sige lidt om “hvem jeg er” sådan uden den store eftertanke. Det er bare vildt svært synes jeg. Det tog faktisk et par uger inden der kom ord på, for jeg vil jo gerne være ærlig og genkendelig. Jeg har ikke tiltænkt mig at beskrive den person jeg tror de søger, jeg vil jo gerne have at de møder míg på det der papir.

I den anledning spurgte jeg en god veninde om hvilke ord hun ville bruge til at beskrive mig (det gælder jo ikke rigtigt at spørge Mande – han kender mig alt for godt til at fortælle mig hvilken person min arbejdsgiver eller kollega vil møde). Det gør min veninde måske også ihverttilfælde skrev hun tre ting jeg ikke er sikker på min arbejdsgiver mener er relevant information; omsorgsfuld i handling, velargumenterende og dyb.

For nylig faldt jeg så over en personlighedstest på jobindex og tænkte at det da måtte være det mest geniale redskab til at finde ud af “hvordan man er”. Jeg tog testen fandt ud af at jeg er en INFJ og at sådan en oftest arbejder med undervisning, medicin eller psykologi (blandt andet). Det er jo lidt sjovt. Heldigt at min personlighedstype passer til den branche jeg har valgt og spændende hvorvidt jeg har tilpasset mig en rolle eller om det er fordi jeg har fundet den rette hylde – jeg er ret sikker på at det er det sidste. Jeg læste videre (søg evt. på din type på google, så kan man finde en masse mere uddybende information på engelsk) og fandt ud af hvilke to typer der ville være min ideelle partnervalg.

Se, det var jo også spændende, så uden yderligere information bad jeg Mande om at tage testen og selvfølgelig var han en ENFP – ha ha (der er 16 kategorier og derfor omkring 12% chance for at han ville være en af de to). Ja, jeg ved godt det bare er en test, men det er da sjovt så præcis sådan en kan være:)

3 thoughts on “Jobansøgning og INFJ

  1. Det er bestemt en god ide ikke at prøve at lyve sig til at være den perfekte kandidat – men du skal også passe på ikke at gå for meget over i den anden grøft og overhovedet ikke tilpasse din ansøgning efter stillingen.

    Jeg kan for så vidt godt lide ideen om at spørge andre til råds om dine gode sider, hvis du er lidt for beskeden til selv at nævne dem. Du kan dog med fordel starte med at beskrive dit ønskejob og først derefter bede veninden nævne nogle gode sider, som en potentiel arbejdsgiver kunne være interesseret i at kende.

    Det giver stadig et reelt og objektivt billede af dig, men øger også chancen for at komme til samtale væsentligt.

    • Tak Jakob.
      Jeg vælger at betragte din kommentar som en venlig sjæls råd, frem for linkbuilding.
      Du kan jo se på din hjemmeside om jeg får behov for extra hjælp:)
      Mvh. Maria

  2. Det var bestemt ment som begge dele 😉

    Du skriver bare, hvis det bliver mere håndgribeligt på et tidspunkt – så er jeg sikkert large med lidt flere venlige råd 😉

Skriv et svar

