Motivation er alt

Vi er forældre til to. Vi har godt held med at blive gravide og har tilsyneladende gener til at blive forældre til et fodboldhold. Ikke desto mindre overvejer vi muligheden for at udvidde vores familie gennem adoption hvis der bliver en 3er.

Når jeg lufter tanken overfor andre er det første spørgsmål jeg får hvad vores motiv er – og det med rette, jeg har intet imod personlige spørgsmål (faktisk synes jeg godt om personlige spørgsmål – tror relationer ville være nemmere at få til at fungere, hvis vi turde “spørge ind” til hinanden). Nok om det. Hvis vi ikke havde nogen børn ville den åbenlyse motivation for at adoptere være ønsket om at blive forælder. Når vi med lethed og ganske gratis kan sætte flere børn i verden, så er sagen en anden – why oh why gå den mere besværlige vej mod forælderskab, når den nemme ligger lige for.

Jeg prøver også at spørge mig selv om spørgsmålet, velvidende at idealisme og ønsket om at “gøre noget godt for et forældreløst barn” ikke nødvendigvis er nok til at føre os hele vejen igennem. Adoption giver mening, det giver rigtig meget mening. Det giver mening at tage hånd om de faderløse, det giver mening “at forældre” et af alle de børn der allerede er i verden istedet for at lave flere selv, jeg synes det giver rigtig meget mening.

Men samtidig er jeg klar over at der er potentiale for at det kan koste rigtig meget af mig, af os som familie – der er ingen garantier. Det er der selvfølgelig heller ikke i biologisk forældreskab – men statistisk set er det en mere sikker vej.

Men hvorfor så – hvad er min motivation. Noget af den er at jeg har lyst til at blive forælder til et barn mere. Ikke i overmorgen, men på et tidspunkt (det gode ved at starte så tidligt som vi har gjort, er at vi ikke har tidspres før om en 10-15 års tid, så det er nemt ikke at sige for meget;)). Noget andet er at jeg ikke oplever det som et problem at elske et barn der ikke er mit eget kød og blod (men det er jo ikke så meget motivation, det er mere bare konklusion). Og noget tredje er at jeg virkelig synes det giver mening. Jeg vil ikke vove at påstå at det alene er min motivation. Hvis jeg kender mig selv (og menneskeheden som helhed) godt nok, så er der mange lag, og kun få af dem er synlige:) Men det er den del af min motivation som jeg møder so far.

Og så tror jeg faktisk også at det er en velsignelse (defineret som: en rigdom af gode ting) at adoptere. Nu har jeg jo sat mig lidt ind i det (mildest talt) og forundres over en helt bestemt ting (flere faktisk, men kun en er relevant i denne sammenhæng).

Adoptivforældre (til nogle af de mere komplicerede adoptioner) fortæller mig at de bliver mødt med kommentare om hvor gode de er som mennesker fordi de har valgt at hjælpe et (eller tre) forældreløse børn og hvor heldige de børn er fordi de har fået netop dem som forældre. Selv giver forældrene udtryk for at den slags kommentare ikke giver mening fordi de selv føler sig som dem der “har skudt papegøjen”. De føler de er de heldige – ikke dem der har det nemmeste barn og nemmeste forældreskab – men dem der var så heldige at de fik netop dét helt specielle barn.

Og sådan forestiller jeg mig at det er at adoptere – ikke med det samme – slet ikke hvis man får et ældre barn, men når/hvis man har justeret sig og tilpasset sig barnet. Når/hvis man har fået kontakt til barnet, lært barnet at kende, er nået ind til barnet og har fundet ud af hvordan man kan få en tilværelse til at fungere med dette barn. Så tror jeg det er en velsignelse, (meningsgivende og tilfredsstillende er måske mere nudanske begreber for noget lignende).

Misforstå mig ikke, min motivation for at tænkte på at adoptere er ikke at opnå noget. Mit syn på adoption ændres bare nu mere jeg undersøger det til også at rumme et forældreperspektiv, hvor relationen til barnet er i centrum. Frem for et sumfundsperspektiv hvor forældrene bliver fremhævede som de gode og selvopofrende.

Tag ikke dette for mere end hvad det er – overvejelser og tanker:)

Skriv et svar

