Grønt er godt

Jeg har en sød veninde der er frygtelig god til at lave mad – på sådan en totalt afslappet og overskudsagtig måde. Det er meget klassisk at jeg tænker tilbage på hvad vi fik sidst vi var hos min veninde, når vi får gæster. Og så laver jeg en vaske ægte kopi middag med ganske god samvittighed.

Jeg tænkte at jeg ville dele en af mine ynglings – opskriften på pesto.

Anjas pesto består af; 1 dl olie, 1-2 fed hvidløg, en god klump parmasan eller chedar ost (ca.50g), ca. 50g pinjekerner, mandler eller solsikkekerner (jeg foretrækker mandler da det giver et godt “bid” i pestoen). Og så noget grønt; jeg foretrækker det meste af en frisk basilikum plante. Men da rema var løbet tør den pågældende dag fungerede det super fint med lidt frisk persille (i marts måned – hvor  lækkert er det:) og noget frossen spinat.

Det hele blendes godt og grundigt – jeg tilsætter altid først mandlerne til sidst for at de kun bliver grodt hakkede, frem for helt pulveriserede. Efter jeg har smagt hjemmelavet pesto har jeg aldrig købt det færdiglavet igen. Det er super simpelt og jeg har altid hvad jeg skal bruge i mit køkken/fryser.

Skriv et svar

