Mor siger “NEJ” – om at opdrage mine tumlinge i praksis (1)

Her ser du hovederne af havens første forårsblomster - og ja, de to små smukke iris var de eneste af slagsen.... Behøver jeg sige mere...

Her ser du hovederne af havens første forårsblomster - og ja, de to små smukke iris var de eneste af slagsen.... Behøver jeg sige mere...

Efter mine indlæg omkring mit syn på børneopdragelse, har jeg tænkt på hvor nemt det er at have en holdning eller værdi i en eller anden retning. Hvad der er langt mere svært er at ændre sin adfærd, eller finde måder at udleve sine værdier i praksis på. Og når det handler om børneopdragelse så er det jo et område hvor vi alle har en vis erfaring; vi har alle oplevet at blive opdraget/eller mangel på samme. Dertil så ser vi børneopdragelse overalt; i mødregruppen, i rema 1000, på biblioteket, når vi er sammen med vores venner, hos dagplejemoderen; alle steder bliver børn opdraget (og heldigvis for det) og hold fast hvor er der mange måder at gøre det på.Hånden på hjertet så tror jeg vi alle er klar over, at det der helt automatisk sker når vi står plantet med begge fødder midt i hverdagen og en pludselig krise – ala lille barn der går helt agurk – er at vi griber til baghovedet og trækker på vores erfaring. Og jeg ved ikke med dig, men min erfaring er bare slet ikke god nok (dette skal ikke lyde disrespektfuldt, for det er slet ikke det det handler om).

Det det handler om er istedet hvordan man finder ideer og metoder til hvordan man opdrager børn uden at puste sig op, lave stikkende øjne og råbe højt. Det synes jeg faktisk har været svært at finde.

Det jeg har fundet er to forskellige slags (her og her/her) amerikansk materiale der bliver brugt af klassiske -, pleje – og adoptiv -forældre. Og det har vi så prøvet af på vores unger. Og det er så her at I skal få ondt af “læreren og psykologens” børn der er små prøvekaniner for diverse pædagogiske metoder;) Ikke desto mindre har jeg tænkt mig at jeg vil bruge nogle indlæg på at beskrive hvilke metoder der virker for os. Misforstå ikke dette som et eller andet – “vi har bare styr på det hele halløj” – for det er bare slet ikke intentionen og dessuden er det slet ikke sådan det står til. For mig handler det om at sætte mine tanker, reflektioner og erfaringer “på papir” og hvis nogen har lyst til at kommentere og dele deres tanker omkring deres erfaringer, ville det være FANTASTISK! (hint hint)

Skriv et svar

