Super mor – om at sætte ambitionsniveauet ned (2)

Der burde stå “op” – om at sætte ambitionsniveauet op. Læs første del her

Jeg slugte igår aftes/nat resten af Anna Skyggebjergs bog “supermor”, en bog til enlige mødre eller andre seje kvinder. Egentlig blev jeg undervejs klar over at alle de super gode triks til at få mere tid i hverdagen, helt sikkert er super gode. Men endten efterlevede vi dem allerede helt eller delvist (ex. kun at købe ind en gang om ugen -næsten), eller også var det ikke så relevant for os (vi er jo for det meste to forældre).

Noget andet jeg dog synes var vildt inspirerende ved bogen, er de personlige interview med enlige kvinder om at være enlig mor. Som udgangspunkt tænkte jeg slet ikke det var relevant for mig at læse de dele af bogen, men jeg blev virkelig grebet. Sagen er den at når man er gift med en efterskolelære, så lever man lidt anderledes end hvis man er gift med en der har et 8-16 job. Nogle måneder er det himlen (6 ugers sommerferie) andre måneder så tager jeg én dag af gangen. I de hårde måneder arbejder Mande mange timer og mange extra hele/delvist hele dage. Og når der kommer lidt luft i kalenderen føles det som om vi ikke rigtigt når at komme ovenpå inden vi er igang igen.

Nå, men vi valgte jo så at få to små unger oveni at Mande startede på sit nye job. Pyyy en kamel at sluge for mig. Mand hvor har jeg haft ondt af mig selv. Aldrig har jeg følt mig så påvirket af at være opvokset som efternøler og praktisk talt enebarn. Jeg trives bare slet ikke med lange perioder uden min skønne Mands opmærksomhed og så har det der med at være alene med børnene bare virkelig føles som bagsiden af medaljen.

Og det var netop her at bogen Supermor var så fed. Jeg tror virkelig man kan ændre sin holding til mange ting ved at være tvunget til det. Og finde på gode løsninger fordi der ikke er andre muligheder. Nu er det ikke fordi de enlige mødre i bogen klappede i deres hænder over at være alene med så små børn, det er de fleste af os der har prøvet det, nok enige om er ret krævende. Men de havde alligevel bare den der super fede attitude af at “det her er et fedt liv – jeg har fået styr på det – også selvom det er hårdt”.

Og hvor den handler om at sætte ambitionsniveauet ned på det praktiske område, så handler bogen om at sætte ambitionsniveauet op i forhold til børnene. Fantastisk at læse en bog og bagefter have lyst til at gå ud og pjaske i vandpytter, klistre sig selv ind i dej eller skråle højt i haven bare for at leve sig ind i og nyde livet sammen med børnene. Se det kan jeg lide: mere nærvær, mindre praktisk arbejde.

Skriv et svar

