En hverdags smootie

Jeg synes selv jeg er ret afslappet med at børnene får lidt kage, is eller slik ved særlige lejligheder. Vores mål er at de får et naturligt forhold til søde sager, så de ikke propper sig helt vildt når de får muligheden. Men til hverdag er der ikke meget guf eller sukker i deres kost. I denne smootie er der 1 banan, 1 limefrugt, en håndfuld mandler, en håndfuld hørfrø, en masse spinat, 10 cm agurk, lidt frossen mango og ananas. Og dertil en ca. 3 dl vand.

Jeg nyder når børnene spiser særligt friske grøntsager, da frugt er nemt at få i dem. Dertil synes jeg det er top når vi kan få nogle kerner i dem uden fare for deres helbred. Hørfrø er an af de andre kilder, ud over fisk, til omega 3. Mandler er fyldt af sundt umættet fedt og indeholder desuden et højt indhold af E- og B-vitaminer samt jern, kalk og magnesium. Begge kerner høre under de såkaldte “superfoods”.

Vi spiser en del smooties herhjemme, flere gange om ugen. Når vi har ferie og god tid sammen om morgenen, spiser vi voksne det gerne til morgenmad. Vi laver mange forskellige slags inspireret fra bogen; high on smooties af Mads Bo Pedersen. Til hygge laver vi de mere frugtbaserede og søde, til hverdag de mere sunde med flere grøntsager. Det geniale med smooties er at jeg kan lave dem med lillebror på armen og Twilight siddende på bordet, efterhånden kan de dog begge sidde der. Det tager 5 minutter at lave og børnene nyder det. Det er også nemt at have smootie med på tur; en god høj drikkedunk og så et sugerør vedsidenaf. Og så selvfølgelig toppen: at de spiser en masse frugt og grønt, nærmest uden de opdager det. Vil skyde på at de spiser 2-3 dl hver når vi serverer, og så får de en kiks vedsidenaf. Det gode ved smootie frem for juice er at smootien fortsat indeholder fibre fra indholdet, så de mætter mere end juice gør.

Hvis jeg skal give nogle tips videre uden at afskrive bogen, så kan jeg fortælle at vi altid bruger vand og mandler som base, med endten banan eller advokado. Denne mix giver en dejlig cremethed, på en sundere måde end hvis man bruger youghurt eller mælk. Dertil kombinere vi frugt og grønt efter smag og behag. Oftest bruger vi også nogle frosne frugter for at gøre smootien behagelig kølig. Vi har en rigtig god blender med glaskande, men købte den først efter at vi en periode var blevet grebet af det og var bange for at ødelægge vores stavblender med al den frosne frugt.

Håber dette kan give lidt smootie inspiration. Til glæde for børn og voksne.

Advertisements

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s