Udviddet familie

Normalt har Bendte 4 børn, men her i Januar er de 5.

Vi har udviddet vores familie. Ikke sådan formelt, men vi har fået en uventet relation efter Twilight i 2010 startede i dagpleje. Bendte (dæknavn) hedder aldrig andet end Bendte herhjemme. Vi taler om hende hver dag, om at børnene skal derned, samt hvad de har lavet. Twilight kan efterhånden fortælle en masse beretninger fra dagen. Dertil smser jeg med hende hver dag hvis børnene skal være der mere end de tre formiddagstimer. Hun smser mig når der er liv i barnevognene så jeg selv kan komme og pille mine varme babyer op og ofte mmser hun også billeder til mig af børnenes aktiviteter i løbet af dagen.

Jeg har tænkt over vores relation på det sidste, og kom til at tænke på hvor meget tid jeg bruger sammen med Bendte. Nu er jeg omvendt Mande, rimelig lang tid om at aflevere og hente, hvilket er meget intentionelt. Men sådan samlet, bruger jeg mindst 15 min to gange pr dag. det giver 2,5 timer om ugen og 10 timer om måneden. Altså så længe har jeg desværre ikke engang med vores aller bedste venner hver måned. De uger hvor jeg sidder begravet i bøger og opgaver der skal skrives, er Bendte nærmest det eneste voksne menneske, ud over Mande og ekspedienten i Rema, jeg har kontakt med, sådan irl (in real life).

Bendte ved helt vildt meget om børn på mine børns alder. Jeg har beslutttet mig for at “få så meget ud af hende” som jeg kan. Derfor er hun blevet min praktiske “opslagsbog” om tumlinge. Der er ikke det jeg ikke spørger hende om, relateret til børnene og da hun nok er den voksen der er nærest relateret til børnene ud over os, som kender dem næsten liså godt som os, så kan hun give de mest relevante vurderinger af deres adfærd, sammenlignet med “gennemsnittet af tumlinge”. Det er jo luksus.

For at smørre lidt glasur på kagen kan jeg nævne at børnene har grædt nok omkring 5 gange tilsammen, når de er blevet afleveret. Vi har virkelig sociale unger og dertil haft nogle ret afslappede “indkøringer”. Oftest så glæder de sig. Twilight starter hver dag med at kramme hendes venner en efter en, tager så tøjet af og løber ind og leger. Hun kan dog godt lokkes ud og lige give mig et vink når jeg tager afsted. Lynild går fuldstændig i hendes fodspor.

Ja, det lyder jo kvalmende lyserødt. Og jeg vil gerne løfte sløret for at det ikke altid har været sådan. Det var ikke nemt at aflevere Twilight de første dage, heldigvis virkede hun selv ret så uberørt. Efter cirka 6 måneder var “den lyserøde” fase efterhånden overstået (meget overstået). Jeg havde (nok til dels pga. mit studie og interesse) nogle deciderede krav til den person der skulle passe mine børn så meget. At Bendte ikke gør som mig på nogen punkter, er selvfølgelig en kamel at sluge, men for mig er det vigtigste at hun er tilgængelig og åben som omsorgsperson for børnene.

Efter de første 6 måneder virkede hun mildest talt ret tam og passiv når vi afleverede og hentede. Hun bød ikke meget ind, var meget stille. Jeg ringede til dagplejekontoret og var meget ærlig med min oplevelse. Den meget direkte dame i den anden ende, gav mig to valgmuligheder; at vi selv, eller at hun, konkronterede Bendte. Hvis jeg havde vist at det ville være hendes reaktion havde jeg helt sikkert ikke ringet! (Aner ikke hvad jeg havde forestillet mig)

Det er fint hun gav mig valgmulighederne, men i vores verden var det ikke noget valg. Vi fandt en dag hvor Mande kunne være med til at hente. Gik derned sammen, og planlagde de sidste detajler af “hvem der siger hvad” og havde hjerter der bankede hårdere og hårdere. Selvom jeg ikke betragter mig selv som konfliktsky, så er konflikt ikke noget jeg holder af.

Uden at gå for meget i detaljer, så berørte snakken os alle 3. Vi fremlagde vores tanker og Bendte responderede ærligt. Nu ved vi hvordan vi kan virke på Bendte når vi fortravlede og snakkende afleverer vores barn (børn). Siden den dag har vores relation til Bendte ændret sig meget. Jeg er imponeret over at hun efter så mange års arbejde som dagplejemor, stadig kan rumme børnenes forældre og relatere sig til hver enkel familie. Bendte er ikke “en eller anden” vi afleverer vores børn til. Hun er en extra omsorgsperson for børnene og hun har større betydning i deres liv, end deres bedsteforældre har.

Det havde været fantastisk hvis det var et familiemedlem der kunne passe børnene, en person de ville have hos sig resten af deres liv. Når det ikke er muligt så kan jeg ikke komme på nogen bedre løsning. Jeg er intet mindre end begejstret for børnenes dagplejeMOR – for det er hun virkelig:)

One thought on “Udviddet familie

  1. Pingback: Gæstedagpleje | PandekageMor

Skriv et svar

