Caught in the middle (2)

I lang tid troede jeg, at det der med at være hjemmegående, kun var en “kristen ting”. Men jeg har efterhånden fundet ud af, at der er mange forskellige typer kvinder, der går mere eller mindre hjemme. Jeg skrev bacholorprojekt omkring de psykologiske forhold, der er relateret til ligestilling i den unge familie. Bla. samfundsdiskurser, psykologiske- og biologiske dispositioner. En af de ting, som flere undersøgelser viser, er, at det er langt større tendens til at kvinder end mænd, der vælger at gå hjemme, når børnene er små.

Det kan der jo være mange årsager til, men om det så er samfundsmæssigt, psykologisk eller biologisk, så er det essentielle vel, at det for mange kvinder er naturligt, at det er sådan det er. Sådan er det i aller højeste grad også herhjemme. Sammenlignet med Mande, så stortrives jeg med at have meget tid sammen med ungerne hver dag. Men nu har jeg også andet der fylder i min hverdag, så jeg kan ikke hygge med børnene hele tiden.

Men er det okay at “skulle” og ville andet også? Er mit moderskab ikke det vigtigste i mit liv? Vil den perfekte mor ikke gå “all-in”, hvis hun har muligheden?

Jeg læste en bog for nogen tid siden, der hedder:”Parenting Is Your Highest Calling: And Eight Other Myths That Trap Us in Worry and Guilt”, og er skrevet af en kristen mor til seks børn. Se et youtube klip med hende her. Det må være en af de mest befriende bøger, jeg har læst længe, og jeg nyder at få et mere nyancerende perspektiv på modeskabet.

“I feel it too: my role as a mother to my six children is one of the most essential duties and loves of my life. Yet as I listen to some voices in the christian culture address issues of family and parenting, I am concerned. Sermons, parenting programs, books, and blogs commonly use the term “highest calling” to describe our role as parents. Many times these words are aimed specifically at mothers. One woman urges readers and fellow mothers to “live our lives to serve our families at our fullest capacity!” I know a number of women who believe their one God-given purpose in life is to be a helper to their husband or a servant to their children. […] In addition, many christian writers understandably link the disintegration of our culture to the breakdown of the family. When the family crumbles, the nation crumbles. […] I hear these messages and tremble, both flatteres and flatened by the idea that my daily labors at home are building a dwelling place in heaven for my children´s immortal souls. That the survival of our nation rests upon my succes as a parent. That my performance as a mother will affect the outcome of the entire spiritual war. No wonder I am exhausted and overwhelmed!”
Videre fortsætter hun med en gennemgang af bibelske eksempler på, at Gud først kalder os til at søge ham og blive tilfredsstillet i hans kærlighed. For derigennem at blive sat fri til, ikke at elske vores børn og familie mindre, men at elske dem ret. Hendes pointe er på ingen måde, at vi ikke skal “gå hjemme”, men at sætte fokus på at vi kan blive fristet til at sætte vores familie på førstepladsen i vores liv. Hun leder opmærksomheden hen på, at vi ikke alene er kaldet til vores egen familie, men også til fremmede fra andre familier, til folk af en anden race end vores, til vores nabo og vores næste.

Jeg kan virkelig godt følge, hvad hun skriver. Forleden skrev jeg dette indlæg omkring hvordan jeg nu, efter næsten 4 år, efterhånden er kommet ud af min “baby rus”, hvor al fokus har været på vores familie, børnene og vores hjem. Nøj hvor har jeg NYDT de sidste 4 år. Det har bare været en helt fantastisk speciel tid. Men jeg tror også at det er både godt og rigtigt at få skyklapperne af og se verden igen uden store mængder af oxytocin i i hjernen.

Hvordan oplever du, at du kan række ud over trappestenen på dit hus?

Jeg læser en inspirerende kvindes blog, hun har 6 biologiske børn og 5 adoptivbørn, den yngste er 5 år og den ældste først i 20erne.

Et af mine forbilleder tog sin uddannelse i psykologi, gik hjemme med hendes biologiske drenge og forskellige plejebørn. Da børnene var unge tog hun en phd og er nu professor for et institut der arbejder med og forsker i udsatte børn.

Kort herfra bor en familie der har sjældent meget energi. De er lederpar på efterskolen og tilbringer 100vis af timer hver måned på at gøre en forskel i teenageres liv, samtidig med at de skaber et godt og trygt liv for deres tre børn.

Jeg kender flere singelkvinder der arbejder med mennesker til daglig og flere gange har taget ferie for at arbejde som frivillig, praktisk eller medicinsk blandt udsatte familier i bla. afrika.

Jeg tror efterhånden at jeg er klar til at afslutte min søgen efter det perfekte og mest rigtige moderskab. Jeg har nogle helt personlige værdier og overbevisninger i forhold til hvilket liv jeg vil tilbyde mine børn og jeg har det faktisk virkelig fint med at du sikkert har nogle andre:)

Til den nysgerrige læser har jeg herunder skrevet de 8 (9) myter. Det er muligt at der vil komme flere henvisninger til bogen i senere indlæg.

Bogen indeholder som sagt 8 myter. Måske du kan genkende nogen af dem fra dit eget liv (det kan jeg ihverttilfælde).

  1. Having children brings happiness and fulfillment – Discovering Gods real purpose in giving us children.
  2. Nurturing your children is natural and instinctive – why biblical love is so difficult to live out.
  3. Parenting is your highest calling – how pursuring God first frees us to love our children more.
  4. Good parenting leads to happy children – exchanging shallow hopes for Gods deper purposes.
  5. If you find parenting difficult, you must not be following the right plan – learning to rely on God rather than formulas.
  6. You present Jesus to your children – how we trap ourselves in a role we werent meant to play.
  7. You will allways feel unconditional love for your children – how our false ideas of love burden us with guilt.
  8. Succesful parents produce godly children – the danger of making too much of ourself and too little of God.
  9. God approves of only one family design – why God is not limited by imperfect families.
Skriv et svar

