Den gode hustru (1)

Min datter ankom for snart tre år siden. Siden da har jeg været en del af klubben “mødre”, hvilket jeg sætter meget pris på. Lisom man, når man bliver indviet i enhver anden klub, efterhånden kan se klubben indenfra og de strukturer eller grupperinger der er i klubben, begynder jeg også at kunne se disse i klubben “mødre”.

Jeg skal ærligt indrømme at jeg blev meget overrasket over mit første møde med en hjemmegående husmor. (det skal her siges at det ikke er sikkert at mit møde var særlig representativt). Jeg var bare slet ikke klar over at der fandtes en gruppering der var så klokkeklare i deres definition af hvad en “god hustru” er og endnu mindre at jeg var udelukket fordi jeg fik mine børn passet ude.

I en anden sammenhæng fortalte en fuldtidsmor mig om hendes møde med “karieremoderen” (den skarpe læser har nok regnet ud at hun tilhører en anden gruppe). Karieremoderen mødte hende med kritiske spørgsmål som “Hvordan hun kunne holde det ud”, “om hun ikke savnede mental stimulation” og lignende. Sætninger der blev modtaget som kritik eller degradering ift. at gå hjemme. Og det var så her femøren faldt for den langsomme nybagte mor.

Åbenbart findes der to grupperinger af mødre (nu skriver jeg det med stor naivitet – muligvis er det gået op for jer andre for lang tid siden, håber i bærer over med mig…:)). Nu har jeg aldrig oplevet karrieremoderen i kamp (hun mener måske jeg høre til på hendes hold?), men den hjemmegående mors argumenter har jeg hørt. De er blevet mig fremlagt noget lignende dette: Karrieremødrene lever efter denne tidsånd (læs: de er påvirket af samfundsnormerne), de er selvcentrerede og har alt for travlt. Fuldtidsmødrene lever efter Guds vilje, de er selvopofrende og tålmodige (eller arbejder på det).

Det der er mit spørgsmål er om dette ikke bare er den sofistikerede version af de pige fights som vi kender fra folkeskolen? Der bliver kæmpet med avancerede psykiske våben; at gå efter de mest sårbare områder (ex. vores moderskab), at mobbe diskret og at danne klikker. Og endten er man med, eller også er man ikke, der findes ingen mellemgruppe.

(læs del 2 imorgen)

Skriv et svar

