Vi elsker vel alle vores bolle-opskrift?

Fantastisk nemme og gode boller. Her med gulerod, spinat og hørfrø.

Det gør jeg ihverttilfælde, efter jeg fik denne til mødregruppe for snart halvanden år siden. Som med alt andet mad, så LEDER jeg efter opskrifter på nem og sund mad. Det er ikke fordi jeg hader at lave mad, eller fordi vi spiser “mad fra dåse” eller sådan noget. Men det er bestemt heller ikke det omvendte.

Denne bolle-opskrift er fantastisk fordi:

  • jeg kan variere den i det uendelige
  • jeg har altid hvad der skal bruges i huset
  • den skal hæve natten over i køleskab, men kan snilt stå i køleskabet tre dage uden at kvaliteten af bollerne forringes. Derfor kan jeg foreberede i god tid, eller endnu bedre; altid have dej klar i køleskabet.
  • Den kan bruges til at lave flutes, mindre franskbrød og lignende.
  • Jeg kan selv bestemme om jeg ønsker hårde eller bløde boller
  • Jeg skal slet ikke røre ved dejen.
  • Ingen mel på bordet.
  • Jeg kunne blive ved;)

Christels boller.

  1. 25 g gær (jeg har altid tørgær liggende)
  2. 5 dl koldt vand
  3. 300g durummel
  4. 300g hvedemel
  5. 2 spsk olie
  6. lidt salt

Gær opløses i vandet (eller tørgær putter du bare i melet), resten puttes i og jeg røre det sammen med en gaffel. Konsistensen skal være klistret, men ikke for tynd. Det skal være “trægt” at røre i til sidst. Nu putter du låg på og stiller dejen i køleskabet minimum 6 timer (jeg har ikke prøvet kortere tid). Når du tager dejen ud, kan du endten drysse mel over dejen og “grave” bollerne ud med en passende størrelse (gryde)ske. En anden måde er at putte grydeskeen i vand mellem at du graver bollerne ud, på den måde kan du forme fine boller. SIdst kan du drysse mel over og og ridse i bollerne, drysse kerner på, du kunne også lægge bollerne ovenpå en lidt solsikkekerner du på forhånd har drysset på pladen, du kan pensle bollerne eller bare lade dem være helt enkle. Jeg har god erfaring med at lade dem hæve 20-30 minutter et lunt sted og sidst bager jeg dem ved 200-220 grader i 12 -16 minutter. Hvis jeg bager dem med varmluft og høj varme når jeg sprøde ciabatta-agtige boller. Hvis jeg bager dem med alm.ovn, lidt lavere varme og lidt længere tid, får jeg fine børnevenlige bløde boller.

Dette er grundopskriften, som jeg ikke er sikker på jeg nogensinde har lavet… Til gengæld har jeg lavet mange forskellige varianter af den.

Oftest bruger jeg kun 200g durum og 200g hvedemel. Dertil bruger jeg 200g grahansmel, eller rugmel. Ofte bruger jeg også 100g kerner og 100. groft mel. Jeg bruger ofte også at putte grøntsager i bollerne, det kunne være gulerødder, spinat eller kartofler.  Ved at bruge grøntsager synes jeg de bliver mere bløde og lettere holder sig spændende et par dage. Når jeg laver flutes, putter jeg eksempelvis soltørrede tomater i. Ofte har jeg en grundportion dej stående i køleskabet og så bruger jeg den i løbet af et par dage til hvad jeg nu synes. Jeg har flere gange bare rørt/æltet lidt spinat eller soltørrede tomater i, når jeg tog dejen ud af køleskabet, hvis jeg fik lyst og det har virket fint. Kerner ville jeg dog altid putte i dagen før, så de når at blive bløde og gode til ungerne at spise.

God appetit:)

One thought on “Vi elsker vel alle vores bolle-opskrift?

  1. Pingback: Udflugt på en sommerdag | PandekageMor

Skriv et svar

