I love it

Se denne video. Jeg synes den er fantastisk.

Jeg læser ikke teologi og føler mig ofte klodset i teologiske snakke. Jeg synes biblen er så fuld af “forskilligartede perspektiver” og jeg forstår ikke hvordan de er rangeret. Jeg kender ikke reglerne og hvilke argumenter der vinder over andre. Også derfor er mit gudsliv en hjerte-ting. Og det har jeg det rigtig godt med.

For nogle år siden var jeg på et ledertræningskursus, ledt af David Hansen, præst i AalborgMeninghedsCenter. Jeg husker specielt én samling hvor DH delte sine tanker omkring kald. Han fortalte at vi hver især har en opgave og Gud taler til os om den opgave og ud fra den opgave. Han forklarede at du ofte, efter nogle år som troende, vil have en person i biblen du relaterer dig særligt til. Nogle skrifsteder og passager der taler særligt til dig. Og at det er fordi de er relateret til dit kald.

Jeg er ikke i tvivl om hvad der taler til mig og denne video rammer noget af det. Det lyder virkelig grimt, sådan løst oversat, men her kommer der lige et par sætninger alligevel:

  • Jeg behøver ikke skjule min synd og mine fejltagelser, fordi det ikke er afhængigt af mig, men af ham.
  • Fordi jeg kender Jesus kan jeg prale af mit svaghed.
  • Modsat, kan religiøse mennesker ikke løse deres problemer, så de lægger en facade på. Men de kommer ikke til kernen, for det er bare adfærdsmodifikation og en lang liste af pligter.

Jeg er totalt fan af at vedkende sig og gennemgå lidelse, ærlighed også omkring “de grimme” ting. At komme til kernen, også selvom det tager lang tid. Også selvom det gør ondt.

Men et eller andet sted mellem at blive frelst og være veletableret medlem af en kirke, synes der at være en tendens til at man lærer at have det godt. Og hvis ikke man lærer det godt nok (så man virkelig altid har det godt (utopi)), så lærer man ihverttilfælde at FAKE DEN. Jeg betragter det lidt som et form for kollektivt selvbedrag der er dannet ud fra en misforstået konsensus omkring at når man har Jesus, så er man altid glad og altid på vej mod noget bedre.

Hvornår glemte vi den del af biblen der taler om lidelse, tvivl, sorg, depression og angst? Det værste er, at vi ved at negligere og maskere vores smerte fretager Jesus muligheden for at være vores frelser, vi negligere hans død på korset.

Dette er mine tanker. Jeg ville elske hvis du ville dele dine tanker efter at du har set denne video – hvad taler den til DIG om?

2 thoughts on “I love it

Skriv et svar

