Hvorfor Pandekagemor?

Jeg har valgt at kalde bloggen Pandekagemor. Det er begrænset hvor meget eftertænksomhed jeg har givet det valg, men jeg vil dog alligevel begrunde mine tanker bag.

Først synes jeg selv at pankagemor lyder lidt for meget som om jeg er en lille rund mor der konstant bager pandekager til en kæmpe mængde børn. Det er måske bare en anelse divergerende i forhold til den virkelighed jeg oplever..:) Grunden til at jeg alligevel valgte navnet er fordi jeg ofte har tænkt på at jeg gerne vil hygge med mine unger om eftermiddagen. Eftersom jeg ikke “går hjemme” fuld tids med mine unger, vil jeg gerne være endnu mere bevidst om at være sammen med dem, så vi lever et fælles liv. Derfor prøver jeg at være intentionel i min relation til dem og eksempelvis hygge med dem når de vågner efter lur. Og det er så her pandekagerne kommer ind i billedet.

For hvordan laver man lige et fornuftigt mellemmåltid med et eller to børn på armen, når det helst skal gå rimelig hurtigt. Herhjemme er svaret mindst én gang om ugen: pandekager! Vi nyder flere varianter, men der er specielt én der på en gang er god for både moderens samvittighed og barlige maver: fuldkornspandekager på en base af havregrød. Det lyder og ér ganske fornuftigt ernæringsmæssigt. Vi laver en base af havregrød, putter æg, lidt mel, mælk og lidt salt i. Deraf laver vi små amerikanske pandekager som vi bager på en slip-let pande for at undgå fedtstof.

Derfor: pandekagemor. Den første nemme børnevenlige mellemmåltidsret som jeg fandt på. Og nej, det handler ikke om at jeg er ferm i et køkken eller gerne vil dele opskrifter i hvertandet indlæg. Det handler om relation; at jeg ønsker at være intentionel i relationen til mine unger, om vi spiser pandekager ved køkkenbordet eller frugtbidder i legeteltet, det er míne unger og mín opgave at “mødre” dem.

4 thoughts on “Hvorfor Pandekagemor?

  1. Super fedt med et sundt og hyggeligt mellemmåltid! Jeg elsker også de øjeblikke hvor vi lige sidder sammen, alle sammen, om noget spiseligt, dejlig ro (sådan næsten), og en følelse af nærvær. Jeg er desværre vokset lidt op med, at hygge = kage, slik osv. Og synes bare det er lidt øv at bide i et surt æble, når der skal hygges! Men sunde pandekager lyder godt! Er opskriften bare på slum? Jeg har bestemt ikke noget imod at rende ind i flere af dine opskrifter ;o)

    • Tak for din kommentar Rebecca.
      Sjovt med det sure æble, måske et sødt vil hjælpe på det;);)
      Pandekagerne er altid på slum, lidt som med klatkager. Når jeg bruger havregrød er jeg opmærksom på at de bliver meget bløde og skrøbelige hvis der er meget havregrød ift. mel i dejen. Det kan godt blive lidt for specielt, eksempelvis kommenterede Mande en dag at de var som “bagt grød” -> det var så ikke helt intentionen:D Ha ha
      Lad mig endelig vide hvis du har en nem, børnevenlig og nogenlunde sund opskrift du gerne vil dele.
      Mvh. Maria

    • Hej Mia:)
      Selvfølgelig kan man det;)
      Lav først en portion havregrød (til én person er rigeligt – det er hvad jeg bruger når jeg laver til os alle 4). Lad den koge nogle minutter med rigeligt vand, så den er godt “blød” i det. Put lidt mælk i for at køle den af (den bliver tynd i det). Så putter du er par æg i og røre noget hvedemel i til det har den rigtige konsistens – nærmest som maling. Put en tsk salt i og evt. lidt sukker hvis du synes.. Læg dem i små klatter på panden (de er sværere at styre hvis de er store) og bag ved middel varme.
      Det vigtigste at være opmærksom på er at nu mere havregrød der er i, nu sværere bliver de at bage på panden, fordi de let går i stykker når man vender dem. Men prøv dig frem og bruug evt lidt smør til at stege dem i, hvis det ellers er for besværligt..
      Håber det lykkes for dig – det vil din nevø sikkert sætte pris på!
      Mvh. Maria

Skriv et svar

